Saraya -> RE: Zene sa Hidzabom (26.4.2010 21:43:43)
|
IZVORNA PORUKA: scarlett Nadam se da je ok ako ovdje postavim pitanje, jer se vjerujem da su ženice s hidžabom najbolje upućene u to. Danas sam u DM-u kupila kapsule od brusnice kao nadopunu ishrani i sad čitam u sastavu piše želatin - stoji samo Gelatine. Kako ja sada da znam kojeg je porijekla ovaj želatin[image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/zmeden.gif[/image] Pokušat ću da postam sliku ovih kapsula ako bude išlo [image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/smiley13.gif[/image] Draga moja, sto se tice ovih stvari, tu postoji sumnja i bolje ih je izbjegavati, to znaci da ulema ima razlicito misljenje. Oni koji smatraju dozvoljenim imaju svoje dokaze, oni koji smatraju zabranjenim - svoje, zato ja izbjegavam zelatin, bilo govedji ili svinjski, koristim agar-agar, mada mislim da je dozvoljen, shodno fetvi: "Pitanje": Pošto su se u vezi odgovora na pitanje o svinjskom zelatinu (Saff, br.138) pojavile izvjesne nejasnoće, odlučio sam ponovo odgovoriti na to pitanje, uz detaljnije iznosenje misljenja i argumenata. "Odgovor":Islamski klasici su razmatrali pitanje preobrazbe necistoce u neku drugu materiju, kao što je probrazba alkohola, preobrazba psa ili svinje u pepeo ili so (tako što se zapale ili bace u solanu) i iznijeli su razlicita misljenja i poglede oko promjene propisa nakon preobrazbe. Svi su stava da alkohol (alkohol je prema misljenju cetiri pravne skole necist) koji se prirodnim putem preobraziu sirce- bez utjecaja ljudskog faktora-gubi prvobitni propis, i postaje dozvoljen. Razisli su se oko ostalih vrsta necistoca: ucenjaci hanefijske pravne skole, Malik i Ahmed po jednom misljenju, zahirije i sejhu-l-islam Ibn Tejmijje, Ibnu-l-Kajjim, Sevkani, Hasan-han, Ibn Hazm, stava da ukoliko se necistoca preobraziu nesto drugo, i u potpunosti izgubi svoja svojstva i karakteristike, gubi prvobitni propis-zabranu, i postaje dozvoljeno njeno koristenje. Safije, hanbelije, prema jacem predanju od imama Ahmeda, i Malik, prema jednom predanju, smatraju da se necistoca ne moze preobraziti i da se njen propis ne moze mijenjati (Nakon ovoga brat Semir navodi mnoga djela, a ko je toliko ucen da ga to interesuje neka pogleda u Saffu koja se djela spominju,moje rijeci). Prvo misljenje je jace i temelji se na slijedecim dokazima: a) Poredjenje (analogija) svih ostalih necistoca sa alkoholom. Postoji koncenzus islamskih ucenjaka da alkohol koji se priprodnim putem, bez djelovanja ljudskog faktora, preobrazi u sirce postaje dozvoljen, a vecina ucenjaka zadrzava taj stav i kada je rijec i o manualnom pretvaranju alkohola u sirce. Isti propis treba vaziti i za ostale necistoce, nakon sto dozive hemijsku promjenu (preobrazbu), takvo nesto nije u skladu sa zdravom logikom, koja se ne kosi sa serijatskim tekstom, b) Poredjenje sa stavljenjem kozom lesine Vecina ucenjaka je stava da koza lesine stavljenjem postaje cista, na osnovu rijeci Poslanika s.a.v.s.: "Stavljenjem koza postaje dozvoljena." (Muslim) c) Metodolosko pravilo: "Propis vazi kada za njega postoji povod" Povod zabrane alkohola je opojnost, i kada nje nestane, prestaje vaziti zabrana; tako isto povod zabrane necistoe je njena sustina i karakteristike, kada toga nestane-prestaje biti zabrana. d) Neciste materije (ljudski izmet i mokraca, lesina, pas, svinja i dr.) kada se osuse, isparavaju u atmosferi, i od njih i drugih tvari formirajuse oblaciiz kojih se opet spusta cista kisa koju ljudi piju, a kada se te iste materije zakopaju u zemlju , rastvore se, voda iz njih odlazi u najnize slojeve zemlje, cisti se od svih primjesa i pretvara se u cistu i pitku izvorsku vodu. Takav je slucaj i sa mlijekom. Ono uslijed potpune preobrazbe i promjene, nakon sto je bila necista i zabranjena krv u zivotinjskoj utrobi kao sto to potvrdjuje Kur an (En-nahl,66), postaje cisti i dozvoljeni napitak. e) Poredjenje preobrazbe necistoce sa preobrazbom cistoce Naime, kada se cista tvar preobrazi u necistu, postaje zabranjena i necista, kao sto je voda koja se pretvori u mokracu i izmet. Kako to da ovdje preobrazba utjece na propis, a ne utjece kada se radi o obrnutoj situaciji-kada se necistoca preobrazi u cistocu. Allah dz.s. izvodi cisto iz necistog, i necisto iz cistog, stoga ne treba gledati na osnovu od koje je cista ili necista tvar nastala, nego na svojstva i karakteristike koja ona posjeduje. Ako nestane imena i svojstva ne moze se zadrzati propis,jer se propis veze i za jedno i za drugo ("I´lamul-muvekkin",1/394). Na osnovu recenog, moze se donijeti i serijatskopravno rjesenje za svinjski zelatin. No, prije toga cemo nesto kazati o zelatinu i njegovom nastajanju, kako bi citaoci mogli u potpunosti razumjeti razlog podvodjenja zelatina pod spomenuta pravila i principe.Zelatin je proteinska materija koja nalikuje proteinu krvi (hemoglobinu), inzulinu, i proteinu jajeta. Karakteristican je po tome sto se otapa u vodi. Najvise se dobija od svinjskih i govedjih kostiju. godisnje se u svijetu proizvede oko 200 000 tona zelatina. Vise od polovice je svinjskog porijkla. koristi se u konzerviranju hrane, zaledjenoj hrani, slatkisima, mlijecnim proizvodima (svjezi sir, jogurt), raznim kremama,tjesteninama, ishrani bolesnika kod kojih je izvrsen hirurski zahvat na probavnom kanalu, u malokolaricnoj hrani radi kontroliranja tjelesne tezine, pripravljanja nekih vrsta lijekova, u medicini kod hirurskih zahvata za zaustavljanje izljeva krvi i dr. Zelatin nastaje kao posljedica pucanja (raspada) molekule zivotinjskog proteina. U reakciji koja se odvija uz prisustvo vode, djelici vode zauzimaju mjesto u razlicitim dijelovima spomenute molekule, sto prouzrokuje pucanje hemijskih veza u molekuli, i formiranje novih hemijskih molekula koje su manjeg obima. Reakcija se odvija na kiseloj ili nekoj drugoj podlozi. Novonastale molekule se u potpunosti razlikuje od proteina od kojih su nastale. To se moze provjeriti na razne nacine. Nije moguce utvrditi da postojij ikakva sustinska razlika izmedju zelatina dobivenog od razlicitih zivotinja, jer on u potpunosti gubi svojstva i karakteristike koje bi ukazivale na osnovu od koje nastaje (brat Semir ovdje opet navodi u kojim djelima se moze pogledati o tome, moje rijeci). Vidimo, dakle, da se radi o potpunoj promjeni, i ne moze se, vise govoriti o kostima, ili nekom drugom dijelu svinje, nego o sasvim novoj materiji koja potpada pod serijatsko pravilo: Sve stvari su u osnovi dozvoljene, dok ne dodje dokaz koji neku stvar posebno zabranjuje. To znaci da se vise ne gleda da li je zivotinja iz cije je kosti dobiven zelatin cista ili nije i da li je zaklana na propisan ili nepropisan nacin. Na osmoj fikhskoj konferenciji Islamksog medicinskog kongesa u Kuvajtu (maj,1995.) donesen je slijedeci zakljucak: "preobrazba (ar. el-istihala) koja znaci potpuno pretvaranje jedne materije u drugu koje se po svojstvima razlikuje od nje, cini da neciste tvari postanu ciste, i da ono sto je zabranjeno bude dozvoljeno. Na osnovu toga mozemo reci daje zelatin-koji nastaje od kostiju i kaze neciste zivotinje-cist i dozvoljeno je njegovo konzumiranje" A Allah najbolje zna! (Na pitanje odvgovorio dipl. islamksi pravnik Semir Imamovic) A Allah najbolje zna!
|
|
|
|