Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (Puna verzija)

Forum >> [Partnerstvo] >> Porodično zakonodavstvo



Poruka


p.maja -> Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (16.9.2010 12:58:00)

Drage moje !

Nemam baš puno vrema da čitam sve Vaše postove ali ukratko ja sam bivša porodilja radim u državnoj instituciji i negdje u sred mog porodiljskog sam ostala bez plate i došla na ovu famoznu pomoć koja je različita od Kantona do Kantona. Želim da Vas obavjestim da će se za koji dan( dok se ista objavi u Službenim novinama BiH , F BiH i Diktrikta Brčko) rješiti ovaj nadisktiminiraniji potez ove nam države što znači da će sve porodilje ponovo primati svoje plaće u punom iznosu.[image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/bravo.gif[/image] Uslovno rečeno problem je malo nama prodiljama koje smo već "odslužile" svoje prodiljsko bez plate i brige države o nama i našim bebama. Međutim, sve je na našoj strani i već par žena u Vijeću ministara koje su na vrijeme podnijele tužbe su dobile svoje plaće retroaktivno (ne znam baš da li i sa kamatama). u mojoj firmi je naš jedanaest žena koje će u koliko Vijeće ministara novom odlukom ne pokrije i nas tužiti državu BiH i Vijeće miistara BiH i sad je već sasvim sigurno da će mo dobiti naš novac natrag. Želim Vam ugodan dan a ukoliko nije suviše dugačko evo Vas i Presuda Ustavnog suda BiH .Ljubac svim mama i njihovim bebama
Maja
Ustavni sud Bosne i Hercegovine u plenarnom sazivu, u predmetu broj U 12/09, rješavajući
zahtjev 23 poslanika Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine i pet
poslanika Doma naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, na osnovu člana VI/3.a)
Ustava Bosne i Hercegovine, člana 59. stav 2. alineja 2, člana 61. st. 1. i 2. i člana 63. st. 2. i 3. Pravila
Ustavnog suda Bosne i Hercegovine («Služeni glasnik Bosne i Hercegovine» br. 60/05, 64/08 i 51/09), u
sastavu:
Miodrag Simović, predsjednik
Valerija Galić, potpredsjednica
Constance Grewe, potpredsjednica
Seada Palavrić, potpredsjednica
Tudor Pantiru, sudija
Mato Tadić, sudija
David Feldman, sudija
Mirsad Ćeman, sudija
na sjednici održanoj 28. maja 2010. godine donio je
2
ODLUKU O DOPUSTIVOSTI I MERITUMU
Usvaja se zahtjev 23 poslanika Predstavničkog
doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine i
pet poslanika Doma naroda Parlamentarne skupštine
Bosne i Hercegovine za ocjenu ustavnosti člana 35.
Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i
Hercegovine (“Služeni glasnik BiH” br. 50/08 i 35/09).
Utvrđje se da čan 35. Zakona o plaćma i
naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni
glasnik BiH” br. 50/08 i 35/09) nije u skladu sa čanom II/4.
Ustava Bosne i Hercegovine u vezi sa čanom 1. Protokola
broj 12 uz Evropsku konvenciju za zašitu ljudskih prava i
osnovnih sloboda, te č. 1, 2. i 11. Konvencije UN o
ukidanju svih oblika diskriminacije u odnosu na žne,
čanom 26. Međnarodnog pakta o građnskim i političim
pravima i čanom 10. Međnarodnog pakta o ekonomskim,
socijalnim i kulturnim pravima.
Ukida se čan 35. Zakona o plaćma i naknadama u
institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni glasnik BiH”
br. 50/08 i 35/09), u skladu sa čanom 63. stav 2. Pravila
Ustavnog suda Bosne i Hercegovine.
3
Ukida se Odluka Vijeća ministara o načinu i postupku
ostvarivanja prava na naknadu za porodiljsko odsustvo u
institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni glasnik BiH”
broj 58/09), u skladu sa čanom 63. stav 2. Pravila
Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, jer je ukidanjem čana
35. Zakona o plaćma i naknadama u institucijama Bosne i
Hercegovine (“Služeni glasnik BiH” br. 50/08 i 35/09)
prestao pravni osnov za njeno donošnje.
Ukinuti čan 35. Zakona o plaćma i naknadama u
institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni glasnik BiH”
br. 50/08 i 35/09) i Odluka Vijeć ministara o načnu i
postupku ostvarivanja prava na naknadu za porodiljsko
odsustvo u institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni
glasnik BiH” broj 58/09) prestaju da važ narednog dana od
dana objave ove odluke u «Služenom glasniku Bosne i
Hercegovine», u skladu sa čanom 63. stav 3. Pravila
Ustavnog suda Bosne i Hercegovine.
Odluku objaviti u „luženom glasniku Bosne i
Hercegovine“, „luženim novinama Federacije Bosne i
Hercegovine“, „luženom glasniku Republike Srpske“ i u
„luženom glasniku Distrikta Brčo Bosne i
Hercegovine“.
4
OBRAZLOŽENJE
I. Uvod
1. Dvadeset tri poslanika Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine i pet
poslanika Doma naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: podnosioci
zahtjeva) podnijeli su 1. oktobra 2009. godine Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
Ustavni sud) zahtjev za ocjenu ustavnosti člana 35. Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i
Hercegovine („Službeni glasnik BiH“ br. 50/08 i 35/09, u daljnjem tekstu: osporena odredba) i Odluke
Vijeć ministara Bosne i Hercegovine o načnu i postupku ostvarivanja prava na naknadu za porodiljsko
odsustvo u institucijama Bosne i Hercegovine („luženi glasnik BiH“ broj 58/09, u daljnjem tekstu:
osporena odluka Vijeć ministara). Podnosioci zahtjeva su, takođr, zatražli da se donese privremena
mjera kojom bi Ustavni sud obustavio primjenu čana 35. Zakona o plaćma i naknadama u institucijama
Bosne i Hercegovine, navodeć da bi se na taj načn dijelom ublažlo loš finansijsko-materijalno stanje
porodica i domaćnstava koji neopravdano i nezakonito ostaju bez primanja i beneficija na koje imaju
pravo do donošnja konače odluke Ustavnog suda povodom zahtjeva.
II. Postupak pred Ustavnim sudom
2. Ustavni sud je Odlukom o privremenoj mjeri od 22. oktobra 2009. godine odbio kao neosnovan
zahtjev za donošenje privremene mjere.
3. Ustavni sud nije prihvatio prijedlog podnosilaca zahtjeva da, u smislu člana 15. stav 3. Pravila
Ustavnog suda, zatraži stručno pisano mišljenje od Ombudsmana za ljudska prava Bosne i Hercegovine,
zaključivši da je dovoljan specijalni izvještaj Ombudsmana za ljudska prava Bosne i Hercegovine od 12.
maja 2009. godine koji je priložen uz zahtjev.
5
4. Na osnovu člana 22. stav 1. Pravila Ustavnog suda, od Predstavničkog doma i Doma naroda
Parlamentarne skupštine, te Vijeća ministara Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vijeće ministara)
zatraženo je 7. oktobra 2009. godine da dostave odgovore na zahtjev.
5. Predstavnički dom Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, Vijeće ministara i Dom naroda
Parlamentarne skupštine su 12, 30. oktobra i 13. novembra 2009. godine dostavili odgovore na zahtjev.
6. Na osnovu člana 26. stav 2. Pravila Ustavnog suda, odgovori na zahtjev dostavljeni su
podnosiocima zahtjeva 18. decembra 2009. godine.
III. Zahtjev
a) Navodi iz zahtjeva
7. Podnosioci zahtjeva navode da su osporena odredba, kao i osporena odluka Vijeća ministara
suprotne članu II/4. Ustava Bosne i Hercegovine. Također, smatraju da se osporenim zakonom i odlukom
krše član 1. st. 1. i 2. Protokola broj 12 uz Evropsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i osnovnih
sloboda (u daljnjem tekstu: Evropska konvencija), Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima
(1966), Opcioni protokoli (1966. i 1989), Konvencija UN o ukidanju svih oblika diskriminacije žena,
Međunarodni pakt o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima i Evropska socijalna povelja. Pored
navedenog, smatraju da su osporeni zakon i odluka suprotni Zakonu o zabrani diskriminacije Bosne i
Hercegovine („Službeni glasnik BiH“ broj 59/09).
8. Podnosioci zahtjeva navode da je stupanjem na snagu osporenog zakona i osporene odredbe
Ministarstvo finansija i trezora Bosne i Hercegovine izdalo instrukciju da se obustave isplate naknada plać
za vrijeme trajanja porodiljskog odsustva iz budžta Bosne i Hercegovine zaposlenicama porodiljama sa
mjestom prebivališa u Federaciji Bosne i Hercegovine, koje im je do tog momenta redovno isplaćvao
poslodavac. Istovremeno, porodiljama zaposlenicama čje je prebivališe u Republici Srpskoj navedena
naknada se isplaćje u potpunosti iz sredstava budžta Bosne i Hercegovine na teret Javnog fonda
navedenog entiteta. Prema mišjenju podnosilaca zahtjeva, primjena osporene odredbe prouzrokovala je
diskriminaciju i segregaciju zaposlenica u okviru iste institucije, jer onemogućva svim zaposlenicama iz iste
institucije istog nivoa vlasti da jednako užvaju prava iz radnog odnosa. Poslodavci, institucije Bosne i
Hercegovine, naknadu plać isplaćju zaposlenicama sa prebivališem u Republici Srpskoj, a
6
zaposlenicama sa prebivalištem u Federaciji Bosne i Hercegovine ne isplaćuju, ili one primaju samo
postotak, zavisno od propisa tog kantona, budući da odredbu u praksi tumače na način da ove zaposlenice
(s prebivalištem u Federaciji Bosne i Hercegovine) svoja prava na naknadu ostvaruju prema kantonalnim
propisima.
9. Na navedeni način, prema mišljenju podnosilaca zahtjeva, nastala je diskriminacija i između
zaposlenica koje imaju prebivalište u Federaciji Bosne i Hercegovine, ali i u različitim kantonima s obzirom
na to da neki od kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine uopće ne isplaćuju socijalnu pomoć za vrijeme
porodiljskog odsustva, a samim tim ne pridonose po osnovu penzijskog i zdravstvenog osiguranja. Pored
navedenog, navode da je predmetna odredba u koliziji sa drugim odredbama osporenog zakona, najprije
sa odredbom člana 4. tog zakona. Navedenom odredbom je određeno da se sredstva za plaće i naknade
zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine osiguravaju isključivo iz budžeta institucija Bosne i
Hercegovine i ona se odnose na sve vrste naknada koje su predviđene i regulirane navedenim zakonom,
kao i Zakonom o radu Bosne i Hercegovine, u koje se ubraja i naknada za vrijeme trajanja porodiljskog
odsustva. Također, navode da je Vijeće ministara osporenom odlukom samo pogoršalo i potvrdilo
neravnopravan tretman u postupanju prema zaposlenicama državnih institucija. Istaknuto je da, usljed
primjene osporene odredbe, mnogi kantoni u Federaciji Bosne i Hercegovine isplaćuju određena
finansijska sredstva porodicama sa djecom, a ti kantoni uplaćuju i doprinose za socijalno i zdravstveno
osiguranje. Međutim, neki kantoni ovakvu naknadu uopće ne predviđaju, ili je predviđaju u simboličnom
iznosu, a to znači da se ni doprinosi za penzijsko-invalidsko i zdravstveno osiguranje porodiljama ne
uplaćuju, pa porodilje u tim kantonima nisu u mogućnosti ostvariti ni primarnu zdravstvenu zaštitu za sebe i
svoje novorođeno dijete. Podnosioci zahtjeva predlažu da se Jasminki Džumhur, ombudsmanu za ljudska
prava BiH, dodijeli status amicus curie.
b) Odgovor na zahtjev
10. U odgovoru na zahtjev Dom naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine je naveo da
Ustavnopravna komisija Doma naroda ne podržava predmetni zahtjev.
11. U svom odgovoru Predstavnički dom Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine je naveo da
je Ustavnopravna komisija tog doma, nakon rasprave, sa pet glasova „za“, bez glasova „rotiv“ i dva glasa
„uzdržn“ podržla predmetni zahtjev.
7
12. U odgovoru na zahtjev Vijeće ministara je navelo da zakonsko rješenje osporene odredbe
proizlazi iz ustavne odrednice da je pitanje direktnih poreza, odnosno korištenja prava na zdravstveno,
socijalno i penzijsko-invalidsko osiguranje u nadležnosti entitetā. U skladu sa navedenim, entiteti su donijeli
zakone i uspostavili fondove putem kojih zaposleni u institucijama BiH, u zavisnosti od mjesta prebivališta,
ostvaruju pravo na naknadu za porodiljsko odsustvo, pravo na naknadu za bolovanje, pravo na penzijsko i
invalidsko osiguranje. Istaknuto je da je takvo zakonsko rješenje identificiralo postojeća raznolika rješenja
nadležnih entitetskih fondova u načinu ostvarivanja prava, kao i u visini naknade koja pripada korisnicima
utvrđenim zakonom. U vezi sa navedenim, postojalo je različito shvatanje budžetskih korisnika u pogledu
obračuna i isplate naknade za porodiljsko odsustvo zaposlenim u institucijama BiH čije je mjesto
prebivališta u Federaciji BiH. U skladu sa članom 90. stav 2. Zakona o osnovama socijalne zaštite, zaštite
civilnih žrtava rata i zaštite porodica sa djecom („Službene novine FBiH“ broj 36/99), svi kantoni u
Federaciji BiH bili su obavezni da donesu zakon kojim se bliž uređju uvjeti, načn, postupak i finansiranje
prava na naknadu za porodiljsko odsustvo. Međtim, i pored jasno utvrđne zakonske obaveze, pojedini
kantoni u Federaciji BiH nisu donijeli spomenuti zakon, te se javio problem ostvarivanja prava na naknadu
za porodiljsko odsustvo za zaposlene čje je mjesto prebivališa u kantonima u Federaciji BiH.
13. Dalje je navedeno da je Vijeć ministara na 64. sjednici, održnoj 30. oktobra 2008. godine,
razmatralo informaciju o problematici primjene Zakona o plaćma i naknadama u institucijama Bosne i
Hercegovine. Jedan od problema koji je obuhvaćn navedenom informacijom jesu i obračn i isplata
naknade za porodiljsko odsustvo. U vezi sa navedenim, Vijeć ministara je usvojilo zaključk da „adužju
se budžtski korisnici i Ministarstvo finansija i trezora da svim zaposlenim koji koriste porodiljsko odsustvo
omoguć korišenje zdravstvene i socijalne zašite najmanje u obimu propisanom zakonima koji se
primjenjuju na nižm nivoima vlasti uz obavezu preduzimanja tuži prema nižm nivoima vlasti koji ne
provode zakonske obaveze. Istovremeno, preporučje se svim nivoima vlasti da poboljšju stepen
zdravstvene zašite i zašite porodilja i majčnstva, kao i da omoguć harmonizaciju primjene ovih prava na
čtavoj teritoriji BiH“.
14. O navedenom zaključu Ministarstvo finansija i trezora je dopisom broj 01-08-16-5259-1/09
od 4. novembra 2008. godine obavijestilo sve budžtske korisnike, te zadužlo rukovodioce budžtskih
korisnika da, u slučjevima kada kantonalnim propisima nisu bliž uređni uvjeti, načn, postupak i
finansiranje prava na naknadu za porodiljsko odsustvo za zaposlene čje je mjesto prebivališa u Federaciji
Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija), obračnaju tu naknadu u visini najniž cijene rada
8
koja je definirana Općim kolektivnim ugovorom na nivou Federacije. Također, na spomenuti iznos
naknade institucije su dužne obračunati i uplatiti poreze i doprinose u skladu sa važećim propisima.
IV. Relevantni propisi
15. Ustav Bosne i Hercegovine u relevantnom dijelu glasi:
Član II/2.
Prava i slobode predviđeni u Evropskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava i osnovnih
sloboda i u njenim protokolima se direktno primjenjuju u Bosni i Hercegovini. Ovi akti imaju
prioritet nad svim ostalim zakonima.
Član II/4.
Uživanje prava i sloboda, predviđenih u ovom članu ili u međunarodnim sporazumima
navedenim u Aneksu I ovog ustava, osigurano je svim licima u Bosni i Hercegovini bez
diskriminacije po bilo kojem osnovu kao što su spol, rasa, boja, jezik, vjera, političko i drugo
mišljenje, nacionalno ili socijalno porijeklo, povezanost sa nacionalnom manjinom, imovina,
rođenje ili drugi status.
Konvencija o ukidanju svih oblika diskriminacije žena u relevantnom dijelu glasi:
Član 1.
Za svrhe ove konvencije, izraz „diskriminacija žena“ označva svaku razliku, isključnje ili
ograničnje u pogledu spola, šo ima za posljedicu ili cilj da ugrozi ili onemoguć priznanje,
ostvarenje ili vršnje od strane žna ljudskih prava i osnovnih sloboda na političom, ekonomskom,
drušvenom, kulturnom, građnskom ili drugom polju, bez obzira na njihovo bračo stanje, na
osnovu ravnopravnosti mušaraca i žna.
Čan 2.
Držve čanice osuđju diskriminaciju žna u svim vidovima, saglasne su da provode svim
odgovarajućm sredstvima koja im stoje na raspolaganju i bez odgađnja politiku otklanjanja
diskriminacije žna i radi toga se obavezuju:
9
(a) da unesu princip ravnopravnosti muškaraca i žena u svoje nacionalne ustave ili
odgovarajuće zakone, ako to već nisu učinile, kao i da osiguraju, zakonskim ili drugim
odgovarajućim mjerama, praktičnu primjenu tog principa;
(b) da usvoje odgovarajuće zakonske i druge mjere, uključujući i sankcije kada je
potrebno, kojima se zabranjuju svi vidovi diskriminacije žena;
(c) da uvedu pravnu zaštitu prava žena na ravnopravnoj osnovi s muškarcima i da preko
nadležnih nacionalnih sudova i drugih javnih institucija osiguraju efikasnu zaštitu žena od svakog
postupka kojim se vrši diskriminacija;
(d) da se uzdrže od svakog postupka ili prakse diskriminacije žena i da osiguraju da javni
organi i institucije postupaju u skladu sa ovom obavezom;
(e) da preduzmu sve potrebne mjere za otklanjanje diskriminacije žena od bilo kog lica,
organizacije ili preduzeća;
(f) da preduzmu sve podesne mjere, uključujući i zakonodavne, radi izmjene ili ukidanja
postojećih zakona, propisa, običaja i prakse koji predstavljaju diskriminaciju žena;
(g) da stave van snage sve unutrašnje krivične odredbe kojima se vrši diskriminacija.
Član 11.
1. Države članice preduzimaju sve
podesne mjere radi eliminiranja diskriminacije žena u oblasti zapošljavanja kako bi se na osnovi
ravnopravnosti muškaraca i žena osigurala jednaka prava, a posebno:
(a) pravo na rad kao neotuđivo pravo svih ljudi;
(b) pravo na jednake mogućnosti zapošljavanja, uključujući i primjenu jednakih kriterija pri izboru
kandidata za radno mjesto;
(c) pravo na slobodan izbor profesije i zaposlenja, pravo na unapređenje, sigurnost zaposlenja i
sva prava i uvjeti koji proistječu iz rada, kao i pravo na stručno osposobljavanje i prekvalifikaciju,
uključujući učenje u privredi, više stručno osposobljavanje i povremeno dodatno osposobljavanje;
10
(d) pravo na jednaku nagradu uključujući beneficije, kao i na jednak tretman za jednak rad i
jednak tretman pri ocjenjivanju kvaliteta rada;
(e) pravo na socijalnu zaštitu, posebno u slučaju odlaska u penziju, nezaposlenosti, bolesti,
invalidnosti, starosti i druge nesposobnosti za rad, kao i pravo na plaćeno odsustvo;
(f) pravo na zdravstvenu zaštitu i zaštitu na radu, uključujući i zaštitu bioloških i reproduktivnih
funkcija žena.
2. Radi sprečavanja diskriminacije žena zbog stupanja u brak ili materinstva i osiguravanja
njihovog stvarnog prava na rad, države članice preduzimaju odgovarajuće mjere radi:
(a) zabrane, pod prijetnjom preduzimanja sankcija, davanja otkaza zbog trudnoće ili porodiljskog
odsustva i diskriminacije prilikom otpuštanja s posla zbog bračnog stanja;
(b) uvođenjа plaćnog porodiljskog odsustva ili sličih socijalnih beneficija, bez gubljenja prava na
ranije radno mjesto, primanja po osnovu staž i socijalna primanja;
(c) podsticanja osiguranja potrebnih pomoćih drušvenih služi kako bi se roditeljima omogućlo
da usklade porodiče obaveze s obavezama na radnom mjestu i učšćm u drušvenom žvotu,
posebno podsticanjem osnivanja i razvoja mrež ustanova za brigu o djeci;
(d) osiguranjа posebne zašite žna za vrijeme trudnoć na onim mjestima za koja je dokazano da
su šetna za trudnice.
3. Mjere zakonske zašite koje se odnose na pitanja obuhvaćna u ovom čanu preispituju se
periodičo, u svjetlu naučih i tehnološih saznanja, i prema potrebi revidiraju, ukidaju ili
produžju.
Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima u relevantnom dijelu glasi:
Član 26.
Sva su lica jednaka pred zakonom i imaju pravo bez ikakve diskriminacije na podjednaku zaštitu
zakona. U tom smislu, zakon mora da zabranjuje svaku diskriminaciju i da osigura svim licima
podjednaku i uspješnu zaštitu protiv svake diskriminacije, naročito u pogledu rase, boje, spola,
11
jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog porijekla, imovnog stanja,
rođenja ili svakog drugog stanja.
Međunarodni pakt o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima u relevantnom dijelu glasi:
Član 10.
Države članice ovog pakta priznaju da:
1. Treba da bude pružena što šira zaštita i pomoć porodici koja je prirodni i osnovni sastavni
dio društva, posebno za njeno obrazovanje i za ono vrijeme za koje ona snosi odgovornost za
izdržavanje i odgajanje djece o kojima se brine. Na sklapanje braka budući supružnici moraju
slobodno pristati.
2. Treba da bude pružena posebna zaštita majkama na razumno vrijeme prije i poslije rođenja
djece. Zaposlene majke treba da uživaju, za vrijeme ovog perioda, plaćeno odsustvo ili odsustvo uz
odgovarajuća davanja iz socijalnog osiguranja.
3. Treba preduzeti posebne mjere zaštite i pomoći u korist djece i mladih, bez ikakve
diskriminacije iz rodbinskih ili drugih razloga. Djeca i omladina moraju da budu zaštićeni od
ekonomske i socijalne eksploatacije. Zakonom treba da se zabrani zapošljavanje na poslovima koji
su takve prirode da mogu da izlože opasnosti njihov moral ili njihovo zdravlje, da dovedu u
opasnost njihov život, ili da naškode njihovom normalnom razvoju. Države treba, isto tako, da
utvrde granice starosti ispod kojih je plaćeni rad dječije radne snage zakonom zabranjen i kažnjiv.
Zakon o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik
Bosne i Hercegovine“ br. 50/08 i 35/09) u relevantnom dijelu glasi:
Član 4.
(Osiguravanje sredstava za plaće)
Sredstva za plaće i naknade zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine
osiguravaju se isključivo iz budžeta.
Član 35.
12
(Naknada za porodiljsko odsustvo)
Zaposleni u institucijama Bosne i Hercegovine na porodiljskom odsustvu ima pravo
na naknadu u skladu s propisima kojima se uređuje ova oblast prema mjestu uplate
doprinosa za svakog zaposlenog.
16. Odluka o načinu i postupku ostvarivanja prava na naknadu za porodiljsko odsustvo u
institucijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik Bosne i Hercegovine“ broj 58/09) glasi:
Član 1.
(Predmet Odluke)
Ovom odlukom uređuju se način i postupak ostvarivanja prava zaposlenih u institucijama
Bosne i Hercegovine na naknadu za porodiljsko odsustvo, u skladu sa članom 35. Zakona o
plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine i članom 50. stav 1. Zakona o radu u
institucijama Bosne i Hercegovine.
Član 2.
(Visina naknade)
(1) Zaposleni u institucijama Bosne i Hercegovine na porodiljskom odsustvu ima pravo na
naknadu u skladu sa propisima koji uređuju ovu oblast prema mjestu uplate doprinosa za
svakog zaposlenog u institucijama Bosne i Hercegovine.
(2) U slučajevima kada entitetskim propisima, odnosno propisima Distrikta Brčko Bosne i
Hercegovine nisu bliže uređeni uvjeti, način, postupak i finansiranje prava na naknadu za
porodiljsko odsustvo vrše se u visini najniže cijene rada koja je definirana entitetskim
općim kolektivnim ugovorima, odnosno općim kolektivnim ugovorom Distrikta Brčko Bosne
i Hercegovine.
Član 3.
(Način dokazivanja porodiljskog odsustva)
13
(1) Da bi zaposleni ostvario pravo na naknadu za vrijeme porodiljskog odsustva, potrebno je
da dostavi izvještaj o trajanju privremene spriječenosti za rad izdat od nadležne
zdravstvene ustanove, a kojim se dokazuje da se nalazi na porodiljskom odsustvu.
(2) Zaposleni je dužan dostaviti izvještaj iz stava (1) ovog člana nadležnoj službi budžetskog
korisnika najkasnije do početka obračuna plaće za mjesec u kojem je zaposleni bio na
porodiljskom odsustvu.
Član 4.
(Obračun i isplata naknade)
Obračun i isplata naknade za porodiljsko odsustvo za zaposlene u institucijama Bosne i
Hercegovine vrše se uz mjesečni obračun i isplatu plaća i naknada zaposlenih u institucijama
Bosne i Hercegovine na osnovu izvještaja iz člana 3. stav (1) ove odluke i rješenja o
porodiljskom odsustvu izdatog od rukovodioca institucije.
Član 5.
(Institucije odgovorne za provođenje Odluke)
Za realizaciju ove odluke zadužuju se institucije Bosne i Hercegovine i Ministarstvo
finansija i trezora.
Član 6.
(Stupanje na snagu)
Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku BiH“.
V. Dopustivost
17. Pri ispitivanju dopustivosti zahtjeva Ustavni sud je pošao od odredbe člana VI/3.a) Ustava
Bosne i Hercegovine.
Član VI/3.a) Ustava Bosne i Hercegovine glasi:
14
Ustavni sud je jedini nadležan da odlučuje o bilo kojem sporu koji se javlja prema ovom
ustavu između dvaju entiteta, ili između Bosne i Hercegovine i jednog ili oba entiteta, te između
institucija Bosne i Hercegovine, uključujući, ali ne ograničavajući se na to:
􀀭 Da li je odluka entiteta da uspostavi poseban paralelan odnos sa susjednom državom u
skladu sa ovim ustavom, uključujući i odredbe koje se odnose na suverenitet i teritorijalni integritet
Bosne i Hercegovine.
- Da li je bilo koja odredba ustava ili zakona jednog entiteta u skladu sa ovim ustavom.
Sporove može pokrenuti član Predsjedništva, predsjedavajući Vijeća ministara,
predsjedavajući, ili njegov zamjenik, bilo kojeg doma Parlamentarne skupštine; jedna četvrtina
članova/delegata bilo kojeg doma Parlamentarne skupštine, ili jedna četvrtina članova bilo kojeg
doma zakonodavnog organa jednog entiteta.
18. Ustavni sud nalazi da su zahtjev podnijela 23 poslanika Predstavničkog doma Parlamentarne
skupštine Bosne i Hercegovine i pet poslanika Doma naroda Parlamentarne skupštine Bosne i
Hercegovine, što znači da je zahtjev podnio ovlašteni subjekt u smislu člana VI/3.a) Ustava Bosne i
Hercegovine.
19. Imajući u vidu odredbe člana VI/3.a) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 17. stav 1. Pravila
Ustavnog suda, Ustavni sud je utvrdio da je predmetni zahtjev dopustiv zato što ga je podnio ovlašteni
subjekt, te da ne postoji nijedan formalni razlog iz člana 17. stav 1. Pravila Ustavnog suda zbog kojeg
zahtjev nije dopustiv.
VI. Meritum
20. Podnosioci zahtjeva u konkretnom slučaju vide neusaglašenost osporene odredbe i osporene
odluke Vijeća ministara sa članom II/4. Ustava Bosne i Hercegovine i članom 1. st. 1. i 2. Protokola broj
12 uz Evropsku konvenciju. Također, smatraju da se navedenom odredbom i osporenom odlukom Vijeća
ministara krše i sljedeći međunarodni instrumenti: Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima
(1966), Opcioni protokoli (1966. i 1989), Konvencija UN o ukidanju svih oblika diskriminacije žena,
Međunarodni pakt o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima i Evropska socijalna povelja, te Zakon o
zabrani diskriminacije Bosne i Hercegovine.
15
21. Član II/4. Ustava Bosne i Hercegovine glasi:
Uživanje prava i sloboda, predviđenih u ovom članu ili u međunarodnim sporazumima
navedenim u Aneksu I ovog ustava, osigurano je svim licima u Bosni i Hercegovini bez
diskriminacije po bilo kojem osnovu kao što su spol, rasa, boja, jezik, vjera, političko i drugo
mišljenje, nacionalno ili socijalno porijeklo, povezanost sa nacionalnom manjinom, imovina,
rođenje ili drugi status.
22. Član 1. Protokola broj 12 uz Evropsku konvenciju glasi:
Član 1.
Opća zabrana diskriminacije
1. Uživanje svih prava određenih zakonom osigurat će se bez diskriminacije na bilo kojoj
osnovi kao što su spol, rasa, boja kože, jezik, vjera, političko ili drugo mišljenje, nacionalno
ili socijalno porijeklo, pripadnost nacionalnoj manjini, imovina, rođenje ili drugi status.
2. Nikoga ne smiju diskriminirati javni organi na bilo kojoj osnovi, kako je i navedeno u
stavu 1.
23. Ustavni sud podsjeća da član II/4. Ustava Bosne i Hercegovine osigurava uživanje svih prava i
sloboda predviđenih međunarodnim sporazumima navedenim u Aneksu I Ustava Bosne i Hercegovine svim
licima bez diskriminacije po bilo kojoj osnovi. Aneks I tačka 7. Ustava BiH navodi listu dodatnih
sporazuma o ljudskim pravima koji će se primjenjivati u Bosni i Hercegovini. Među tim sporazumima
podnosioci zahtjeva su se pozvali na Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima, Međunarodni
sporazum o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima i Konvenciju o ukidanju svih oblika diskriminacije
žena. Ovom konvencijom je ustanovljeno da države članice osuđuju svaku diskriminaciju žena pri čemu
izraz „diskriminacija žena“, prema ovoj konvenciji, označva svaku razliku. Čan 11. posebno zabranjuje
diskriminaciju žna u oblasti zapošjavanja kako bi se osiguralo pravo na iste mogućosti zapošjavanja.
Dalje, ovom konvencijom držve ugovornice su se obavezale da ć s ciljem otklanjanja diskriminacije žna
u svim vidovima preduzeti sve podesne mjere, uključjuć i zakonodavne, radi izmjene ili ukidanja
postojećh zakona, propisa, običja i prakse koji predstavljaju diskriminaciju žna. Ustavni sud neć
ispitivati Evropsku socijalnu povelju, jer nije navedena u Aneksu I.
16
24. Stoga će Ustavni sud u konkretnom slučaju ispitati predmetni zahtjev u odnosu na član II/4.
Ustava BiH u vezi sa članom 1. Protokola broj 12 uz Evropsku konvenciju, kao i sa drugim međunarodnim
sporazumima. Prema praksi Evropskog suda za ljudska prava, diskriminacija nastupa ako se lice ili grupa
lica koji se nalaze u analognoj situaciji različito tretiraju i ako ne postoji objektivno i razumno opravdanje
za takav tretman (vidi, Evropski sud za ljudska prava, Belgijski jezički slučaj, presuda od 9. februara
1967. godine, serija A broj 6, stav 10). Pri tome je nevažno da li je diskriminacija posljedica različitog
zakonskog tretmana, ili primjene samog zakona (vidi, Evropski sud za ljudska prava, Irska protiv Velike
Britanije, presuda od 18. januara 1978. godine, serija A broj 25, stav 226). Evropski sud za ljudska
prava je primijenio isti pristup pitanju diskriminacije u odnosu na političko učestvovanje u Bosni i
Hercegovini u odnosu na član 14. Evropske konvencije i član 1. Protokola broj 12 uz Evropsku
konvenciju (vidi, Evropski sud za ljudska prava, Sejdić i Finci protiv Bosne i Hercegovine, presuda od
22. decembra 2009. godine, aplikacije broj 27996/06 i 34836/06).
25. Ustavni sud smatra da je ovaj pristup adekvatan u odnosu na primjenu člana II/4. Ustava BiH i u
kombinaciji sa članom 26. Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima, članom 10.
Međunarodnog pakta o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima i čl. 1, 2. i 11. Konvencije o ukidanju
svih oblika diskriminacije žena. U skladu sa tim pristupom, da bi različit tretman bio objektivno i razumno
opravdan, moraju biti ispunjena dva uvjeta - princip različitog tretmana se može primijeniti u svrhu
postizanja legitimnog cilja i mora postojati razuman odnos proporcionalnosti između primijenjenih sredstava
i cilja čijem ostvarenju se teži.
26. Prvo pitanje na koje Ustavni sud mora odgovoriti jeste da li postoji različiti tretman. Prima facie
se ne čini da se ovo desilo u ovom predmetu s obzirom na to da se član 35. koji regulira porodiljsko
odsustvo odnosi na sve žene koje rade u državnim institucijama. Međutim, treba navesti da se ova
odredba odnosi na mjesto isplate naknada za porodiljsko odsustvo. Također, podnosioci zahtjeva
smatraju da su zaposlenice u institucijama Bosne i Hercegovine koje imaju mjesto prebivališta u Federaciji
diskriminirane na osnovu mjesta isplate kada je u pitanju uživanje prava na naknade za porodiljsko
odsustvo. Naime, podnosioci zahtjeva smatraju da su zaposlenice u institucijama Bosne i Hercegovine sa
mjestom prebivališta u Federaciji diskriminirane u odnosu na zaposlenice čije je mjesto prebivališta na
teritoriji Republike Srpske, ili sa onima čije je mjesto prebivališta u Federaciji zavisno od kantona u kojem
žive.
17
27. Na taj način osporene odredbe se odnose na entitetsko zakonodavstvo o socijalnoj politici. Dok
je u Republici Srpskoj ženama garantirano da će primiti puni iznos plaće, u Federaciji ovo pitanje reguliraju
vlasti Federacije, kao i kantona ili čak općina, što rezultira značajnim razlikama s tim da neki kantoni
nemaju nikakve isplate naknada (vidi specijalni izvještaj Ombdusmana BiH od 12. maja 2009. godine).
Stoga je jasno da član 35. tretira na različit način grupu lica – žene zaposlenice u državnim institucijama –
koje se kao zaposlenice državne institucije nalaze u istoj pravnoj situaciji. Prema tome, ovaj različiti tretman
mora biti opravdan.
28. Drugo pitanje na koje treba odgovoriti tiče se legimitnog cilja kojem teži osporena odredba.
Ustavni sud nalazi da je osporena odredba sadržana u Zakonu o plaćama i naknadama u institucijama
Bosne i Hercegovine i stoga je usmjerena ka garantiranju istih socijalnih prava zaposlenicima iste institucije.
Ovaj cilj je jasan u svjetlu člana 4. ovog zakona i korespondira međunarodnim obavezama BiH kao što je
to precizno navedeno u okvirnom Zakonu o zabrani diskriminacije BiH („Službeni glasnik BiH“ broj
59/09). Ustavni sud mora razmotriti da li se različt tretman mož opravdati raspodjelom odgovornosti
izmeđ držve i entitetā Naime, pitanje socijalne politike potpada pod nadležost entitetā a ne držve. U
tom pogledu Ustavni sud smatra da ekskluzivna nadležost entitetāne uzima u obzir čnjenicu da
porodiljsko odsustvo nije samo pitanje socijalne politike nego i ljudskih prava i njihove zašite.
29. Uzimajuć u obzir navedeno, Ustavni sud podsjeć da se porodiljsko odsustvo naročto odnosi
na prava žna da ne budu diskriminirane i da užvaju adekvatne uvjete rada, pravo na zdravlje, pravo na
privatni i porodiči žvot, te prava djece. Stoga se u izvješaju Bosne i Hercegovine od januara 2004.
godine Komisiji koja ima zadatak da nadgleda primjenu Konvencije o ukidanju svih oblika diskriminacije
žna navodi: Prema važećim zakonima iz oblasti rada u Bosni i Hercegovini, zabranjena je svaka
vrsta diskriminacije po osnovu prava na rad i zapošljavanje. Bosna i Hercegovina je potpisnica
više od 66 konvencija iz oblasti rada (MOR) tako da je u proteklom periodu donijela nove zakone
koje je uskladila, u najvećem dijelu, sa konvencijama MOR-a. U novo zakonodavstvo su ugrađeni
međunarodni radni standardi koji osiguravaju potpunu jednakost svih lica na radu i u pristupu
zapošljavanju, zabranjuje se svaki vid diskriminacije i utvrđuju se prava koja su ekonomski i
finansijski održiva s obzirom na stanje privrede Bosne i Hercegovine. Sve beneficije po osnovu rada
jednake su za žene i muškarce (tačka 157). Međutim, ovi navodi nisu ispunjeni u potpunosti, jer isti
izvještaj navodi: Za vrijeme trudnoće, porođaja i njege djeteta žena ima pravo na porodiljsko
odsustvo u trajanju od jedne godine. Za vrijeme korištenja porodiljskog odsustva zaposlenica ima
18
pravo na naknadu plaće, u RS u visini prosjeka posljednje isplaćene tri plaće a u FBiH prema
propisima kantona, u čemu ima razlike u visini isplata (tačka 186).
30. Dalje, Ustavni sud podsjeća da su prijašnje naknade za porodiljsko odsustvo bile vezane za
zdravstvenu zaštitu i socijalno osiguranje. Agencija za osiguranje u Bosni i Hercegovini je nadležna da
uskladi ovaj dio zakonodavne aktivnosti entitetā kako bi se ispunili uvjeti za integraciju u Evropsku uniju.
Obaveza da se ispune zahtjevi za integraciju u Evropsku uniju postoji, također, u pogledu naknada za
porodiljsko odsustvo. Naime, cilj Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine je
stvaranje uvjeta za rad bez diskriminacije u smislu člana II/4. Ustava BiH u vezi sa članom 1. Protokola
broj 12 uz Evropsku konvenciju. Također, spomenuti zakon mora poštivati polje prava na slobodu
kretanja lica u skladu sa Uredbom Vijeća Evropske ekonomske zajednice (EEZ broj 1408/71 od 14. juna
1971. godine) o primjeni programa socijalnog osiguranja na zaposlena lica, samostalno zaposlena lica i
članove njihovih porodica koji se kreću unutar Zajednice. Ustavni sud podsjeća na svoju Odluku broj U
68/02 od 25. juna 2004. godine u kojoj je navedeno da je materijalni sadržaj jedinstvenog tržišta (član I/4.
Ustava Bosne i Hercegovine) jasno definirao Evropski sud pravde, dajući evropskim zemljama smjernice u
ustavnopravnom razvoju ovog važnog aspekta (vidi, Ustavni sud, Odluka broj U 68/02 od 25. juna 2004.
godine, stav 41, objavljena u «Služenom glasniku BiH» broj 38/04). Stoga, jedinstveno tržše koje
tumač Evropski sud pravde ima interpretativnu moćza ustavnopravni princip jedinstvenog tržša iz čana
I/4. Ustava Bosne i Hercegovine. Prema tom principu, naknade kao šo je porodiljsko odsustvo za
zaposlenice u držvnim institucijama ne bi trebale zavisiti od mjesta prebivališa lica s obzirom na to da
ideja o jedinstvenom tržšu podrazumijeva da držva treba da učni jednako privlačim prilike za
zapošjavanje svim građnima Bosne i Hercegovine, bez obzira na granice entitetā entitetsko držvljanstvo
ili mjesto prebivališa. Podržvajuć sheme koje osigurava osporena odredba, držva je učnila privlačijim
prilike za zapošjavanje unutar držvnih institucija onim građnima koji žve u entitetu koji nudi već
naknade. Dalje, pravo na slobodu kretanja lica zajedno sa drugim slobodama koje su sadržne u principu
jedinstvenog tržša potpada pod princip prava na nediskriminaciju.
31. S obzirom na to da naknada za porodiljsko odsustvo proizlazi iz radnog odnosa u toj instituciji, a
ne iz mjesta prebivališa, razlika koju nameć osporena odredba u skladu sa mjestom isplate nije
adekvatan načn da se postigne najviš nivo ljudskih prava. Ustavni sud smatra da nadležost entitetāda
reguliraju socijalnu politiku nije adekvatna cilju koji se tež postić u socijalnoj zašiti i jednakoj naknadi.
Stoga se mora uzeti u obzir da te zaposlenice rade u držvnim institucijama, a ne u entitetskim institucijama
19
i da, u skladu sa članom 4. Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine, sredstva
za plaće i naknade zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine osiguravaju se isključivo iz
budžeta. Prema tome, država i entitet imaju zajedničku obavezu ne samo da osiguraju najviši nivo zaštite
ljudskih prava nego i da garantiraju jednaku implementaciju ovih prava. Prema navodima Odbora
CEDAW (Odbor Konvencije o ukidanju svih oblika diskriminacije žena: „15. Odbor izražava zabrinutost
da usvajanje Zakona o jednakosti spolova još uvijek nije doveo do usklađivanja, kako se to zahtijeva,
postojećeg zakonodavstva sa ovim zakonom iako je veći broj izmjena i dopuna formuliran. 16. Odbor
preporučuje državi da ubrza proces usklađivanja zakona kako bi ispunila obaveze iz Zakona o jednakosti
spolova (član 30. stav 2), te, u skladu sa svim članovima Konvencije, pokrene procedure za efikasnu
implementaciju i provođenje tih zakona.“
32. Slijedeć navedeno, Ustavni sud smatra da osporena odredba ne tež zakonitom cilju.
33. Treć, Ustavni sud mora odgovoriti na pitanje proporcionalosti. U vezi sa ovim principom,
Ustavni sud primjećje da se isti cilj (osiguravanje socijalne zašite i jednakih naknada za porodiljsko
odsustvo) mož postić na drugi načn, a ne samo striktnim oslanjanjem na lokalne propise. Zakon o
zabrani diskriminacije obavezuje sve nadleže vlasti u držvi i entitetima da usklade sve propise kako bi se
stvorili uvjeti bez diskriminacije u političom, ekonomskom i socijalnom žvotu u Bosni i Hercegovini.
Ustavni sud ne vidi razlog zašo držvne institucije nisu u stanju da, u skladu sa svojim finansijskim
mogućostima, direktno isplate naknade zaposlenicama, kako bi izbjegli bilo kakav diskriminatorski
tretman, s obzirom na to da je držva obavezna da finansira, izmeđ ostalog, isplate zaposlenicima
institucija u BiH i da predmetna isplata nema utjecaja na bilo koje druge dodatne beneficije koje
zaposlenicima daju entiteti.
34. Dalje, Ustavni sud istič da, iako Bosna i Hercegovina ima kompleksnu ustavnu strukturu (vidi
Odluku Ustavnog suda broj U 5-98, stav 13) bez kvalificiranja njenog ustavnopravnog poretka, u
federalnim državama na nivou Evrope nema sheme naknada za porodiljsko odsustvo koja je slična ovoj. U
svim federalnim državama (npr., Austrija, Njemačka, Švajcarska i Rusija) porodiljsko odsustvo je jednako
za sve zaposlenike, bez obzira na mjesto prebivališta. Jedini izuzetak je Švajcarska u kojoj zaposlenici koji
žive u Kantonu Ženevа imaju dvije dodatne sedmice porodiljskog odsustva u odnosu na druge kantone.
Međtim, federalna vlada je postavila minimum standarda koje moraju ispuniti svi kantoni, osiguravajuć pri
tome da nema velikih razlika izmeđ zaposlenika. Ovaj primjer je tipičn za ideju da dodatna prava mogu
biti na raspolaganju na lokalnom nivou sve dok minimum standarda garantira federalna vlada (uporedi, U
20
3/08, st. 73. i dalje). S druge strane, Ustavni sud poštuje specifičnost ustavnog poretka Bosne i
Hercegovine. Međutim, zajednički ustavni standardi kompleksnih država - posebno na evropskom nivou -
moraju se uzeti u obzir a odstupanja se mogu desiti jedino kada postoji dovoljno opravdanje. U ovom
predmetu Ustavni sud ne nalazi razlog za odstupanja od zajedničkih evropskih standarda.
35. Stoga, Ustavni sud smatra da osporena odredba nije proporcionalna cilju kojem se teži
Zakonom o plaćama i naknadama u institucijama BiH. S obzirom na razlike u naknadama u Republici
Srpskoj i Federaciji, pogotovo u kantonima gdje nema nikakvih naknada za porodiljsko odsustvo,
osporena odredba sadrži diskriminaciju koja je sama po sebi disproporcionalna i čiji intenzitet raste zbog
različitosti propisa u Federaciji.
36. S obzirom na navedeno, Ustavni sud zaključuje da je član 35. Zakona o plaćama i naknadama u
institucijama u Bosni i Hercegovini diskriminatoran i suprotan članu II/4. Ustava BiH u vezi sa članom 1.
Protokola broj 12 uz Evropsku konvenciju, čl. 1, 2. i 11. Konvencije UN o ukidanju svih oblika
diskriminacije žena, kao i članu 26. Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima i članu 10.
Međunarodnog pakta o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima.
37. Razmatrajući predmetni zahtjev u odnosu na osporenu odluku Vijeća ministara, Ustavni sud je
ustanovio da je članom 1. navedene odluke propisano da se njome uređuju način i postupak ostvarivanja
prava zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine na naknadu za porodiljsko odsustvo u skladu sa
članom 35. Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine i članom 50. stav 1.
Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine. Dakle, proizlazi da je navedena odluka Vijeća
ministara donesena i na osnovu osporene odredbe Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i
Hercegovine. S obzirom na to da je u prethodnim tačkama ove odluke Ustavni sud zaključio da je
osporena odredba Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine diskriminirajuća, te
da je suprotna članu II/4. Ustava Bosne i Hercegovine u vezi sa članom 1. Protokola broj 12 uz Evropsku
konvenciju, proizlazi da je prestankom važenja osporene zakonske odredbe prestao pravni osnov za
donošenje osporene odluke Vijeća ministara.
VII. Zaključak
38. Ustavni sud smatra da je osporena odredba člana 35. Zakona o plaćama i naknadama u
institucijama Bosne i Hercegovine suprotna članu II/4. Ustava Bosne i Hercegovine u vezi sa članom 1.
21
Protokola broj 12 uz Evropsku konvenciju, čl. 1, 2. i 11. Konvencije UN o ukidanju svih oblika
diskriminacije žena, kao i članu 26. Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima i članu 10.
Međunarodnog pakta o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima, jer dovodi do različitog tretmana
zaposlenica u institucijama Bosne i Hercegovine, a za takvo razlikovanje Ustavni sud nije našao razumno i
objektivno opravdanje, zbog čega je diskriminirajuća. Kao posljedica navedenog, Ustavni sud zaključuje
da je prestao pravni osnov za donošenje osporene odluke Vijeća ministara, jer je donesena na osnovu
osporene odredbe Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine.
39. Na osnovu člana 61. st. 1. i 2. i člana 63. st. 2. i 3. Pravila Ustavnog suda, Ustavni sud je
odlučio kao u dispozitivu ove odluke.
40. Prema članu VI/5. Ustava Bosne i Hercegovine, odluke Ustavnog suda su konačne i
obavezujuće.
Predsjednik
Ustavnog suda Bosne i Hercegovine
Prof. dr. Miodrag Simović




mia27 -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (16.9.2010 16:04:52)

iskreno ne mogu da vjerujem da ce poceti da nam daju pune place, u mojoj instituciji sute, nema jos nikakvih promjena od strane ministarstva financija.

i ja isto zelim da ih tuzim da mi se pokrije proteklo vrijeme na porodiljnom





p.maja -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (16.9.2010 16:11:12)

prati stranicu Vijeća Miistara, ministarstva za trezor institucija BIH i stranicu službenog lista BIH . U mojoj firmi nas je jedanaest i čekamo ko zapete puške  ili vansudsko poravnjanje ili tužba. Advokat spreman papiri također . [image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/bravo.gif[/image][image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/bravo.gif[/image][image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/bravo.gif[/image]




mia27 -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (16.9.2010 16:22:35)

ja sam jedina porodilja u instituciji. pratim web vijec ministara stalno. javljaj bilo kakve novosti ako saznas




mia27 -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (16.9.2010 16:33:17)

nakon sto izdje odluka Ustavnog suda u novinama, treba pricekati da parlament izglasa novi clan 35.Zakona o plaćama u institucijama BiH! a znajuci kako su azurni......




p.maja -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (17.9.2010 9:47:35)

Ma nije te briga. Sad je već sasvim izvjesno da ćemo dobiti te pare. Meni je advokat rekao da ćemo tražiti sve sa kamatama kao i korekciju uplaćenih doprinosa na plaću.
Ono o čemu moramo voditi računa je zastara. Međutim ova vrsta novčanih potraživanja ne zastarijeva tako brzo. Javljam Vam sve bitno.A i vi ako nešto doznate.
I ovo da Vam kažem. Vrlo je moguće da će Vijeće ministara novom Odlukom (jer je sud poništio onu diskriminirajuću) obuhvatiti i nas . Ako ne ma izvrsno. Ide nova tužba a i sud u Strazburu nije preko bijela svijeta.




Enic -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (17.9.2010 11:25:10)

I ja sam jedna od porodilja koja radi u Institucijama BiH i na porodiljskom sam već 9 mjeseci. Interesuje me da li znaš je li Odluka Ustavnog suda objavljena u službenom glasniku i kad bi Vijeće ministara moglo donijeti odluku o isplatama. I ja sam mislila pisati tužbu ako ne bude retroaktivne isplate.




teacher75 -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (17.9.2010 22:37:05)

danas sam dobila informaciju da ce u osnovnim skolama placati porodiljama punu platu, a u srednjim jos nema te odluke! [image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/hudicek1.gif[/image]navodno ministar potpisao s njihovim sindikatom




RICI -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (20.9.2010 22:58:47)

p.maja i ja sam jedna od zaposlenica institucija bih koja je dosta bila uključena u ovu problematiku, sad sam na bolovanju mirujem čuvam trudnoću ali mi je kolegica javila da je stigao dopis od trezora kao instrukcija upućena svim institucijama da se sve naknade i plaće za vrijeme bolovanja, kao i trudničkog i porodiljskog izjednačavaju za zaposlene bez obrzira iz kojog entteta dolaze, ako mozes pokusaj doci do tog dopisa. Mada ovo sa zakonom o plaćama je na dugom štapu idu izboru tako da do izmjene člana 35 još neće doći, ali našli smo mi put koji je i bolji po meni a to je zakon o radu u institucijama bih i to je prošlo i dom naroda još samo da vijeće ministara donese odluku. Čak je zaključak donesen da se sagledaju svi modeli naknada porodilja od kantona do kantona kao i entiteta i da se iznadje najpovoljniji model za zaposlen u institucijama bih. pozz i javi ako sta saznaš.




taze_mlada -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (21.9.2010 15:41:15)

u mojoj firmi imamo 2 porodilje tacnije mene koja je full bila obuhvacena tom odlukom, dakle nista nisam od institucije primila i kolegica koja je primila par plata i onda nista (porodila se dakle godinu prije mene)... i pravo da vam kazem ako se sta zvanicno donese odlukom za retroaktivno placanje - oki, ako ne - mislim dok angazujem advokata dodje me skuplja pita od tepsije... bila sam 8 mjeseci na porodiljom....ili ja mislim da su usluge advikata skupe ili se varam....[image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/zmeden.gif[/image]




rose -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (21.9.2010 23:53:29)

ja belaya kod vas a vec sam kontala da se prije druge bebe uvalim u instituciju i budem godinu dana na drzavnoj sisi[sm=smiley36.gif]...vidim ne gine mi ponoviti ovo sto me ceka...4 mjeseca porodiiljskog i hajd na posao...a vama puno srece [sm=smiley1.gif]a ja cu ipak probati da se uvalim u neku instituciju ...nekad [sm=smiley36.gif][sm=smiley1.gif]




RICI -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (22.9.2010 12:12:17)

rose uvali su u institucije federacije tamo je 100 % plata za vrijeme porodiljskog i ne brigaj hahahahah




mamana -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (22.9.2010 12:32:33)

U visokom obrazovanju primaš punu plaću za vrijeme porodiljnog odsustva.




p.maja -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (22.9.2010 13:54:55)

IZVORNA PORUKA: Enic

I ja sam jedna od porodilja koja radi u Institucijama BiH i na porodiljskom sam već 9 mjeseci. Interesuje me da li znaš je li Odluka Ustavnog suda objavljena u službenom glasniku i kad bi Vijeće ministara moglo donijeti odluku o isplatama. I ja sam mislila pisati tužbu ako ne bude retroaktivne isplate.


Nije. Još uvijek evo danas saM nekiM vezama došla do ljudi tamo u službenim novinama  tako da ću pred kraj radnog vremena znati kada će istu objaviti. Naravno da ćeš ih tužiti ukoliko ne bude poravnanja . Pa reci mi ko će tebi danas pokoloniti marku? Nitko jel da dok je ne zaradiš . Ne vidim zašto bi pogotovo njima išta poklonile. To su u konačnici naše pare a sve smo mi budžetom ukalkulisane u tu budžetsku godinu ali nas ipak nisu isplatili. Samo treba nježno i laganini pa ima i sud u Strazburu. A odna ćemo pričati i o kamatama. Veeelikim kamatama.[image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/bravo.gif[/image] 




Enic -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (22.9.2010 21:53:26)

Odluku su dostavili u Parlament BiH koji ju je zaprimio 3 septembra i još je nije poslao na objavu ne znam zašto šta čekaju. Kod nas se u ovakvoj državi uvijek nešto čeka.[sm=zmeden.gif] Također, ministarsvo Finansija i trezora je napravilo jednu instrukciju koju je poslalo Vijeću ministara na razmatranje a tiče se isplate naknada porodiljama e sad je pitanje kad će to biti na sjednici, a opet i Vijeće ministara je poslalo ministarstvu finansija nekakvu odluku za isplatu porodiljama pa na sjednicu s tim. Vjeruj da i oni se samo vrte u krug i tako će proći i ova tri mjeseca do kraja mog porodiljskog a neće mi ništa isplatiti. Bezobrazni su pravo samo nešto odugovlače a fino je Ustavni sud BiH donio odluku da se počne isplaćivati a oni sad jedni drugima pisu instrukcije i odluke i salju ih ko pisma a mi gubimo svoje pare.[sm=hudicek1.gif]




RICI -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (24.9.2010 13:59:31)

Ukida se Odluka Vijeća ministara o načinu i postupku ostvarivanja prava na naknadu za porodiljsko odsustvo u institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni glasnik BiH” broj 58/09), u skladu sa čanom 63. stav 2. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, jer je ukidanjem čana 35. Zakona o plaćma i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni glasnik BiH” br. 50/08 i 35/09) prestao pravni osnov za njeno donošnje. Ukinuti čan 35. Zakona o plaćma i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni glasnik BiH” br. 50/08 i 35/09) i Odluka Vijeć ministara o načnu i postupku ostvarivanja prava na naknadu za porodiljsko odsustvo u institucijama Bosne i Hercegovine (“Služeni glasnik BiH” broj 58/09) prestaju da važ narednog dana od dana objave ove odluke u «Služenom glasniku Bosne i Hercegovine», u skladu sa čanom 63. stav 3. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine. Odluku objaviti u „luženom glasniku Bosne i Hercegovine“, „luženim novinama Federacije Bosne i Hercegovine“, „luženom glasniku Republike Srpske“ i u „luženom glasniku Distrikta Brčo Bosne i Hercegovine“.
Objavljeno je u Službenim novina BiH, trezor jos uvijek priprema odluku ili instrukciju o postupku isplate naknada za porodilje i najkasnije za 1 mjesec će krenuti isplata, provjereno moji iz finansija se isli raspitati o ovom problemu. A što se tiče instrukcije koja je već stigla na sve institucije tu je riječ o porezima, i to će nam izjednačiti sa kolegama iz R S-a, al su im porezi preči nego porodilje, šta je tu je neka je krenulo.Savjet svim mama iz institucija bih koje su na porodiljskom tužite institucije u kojoj radite i dobićete odštetu, a retroaktivno da se oni sami udostoje isplatiti vas čisto sumnjam da hoće.




RICI -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (24.9.2010 14:11:00)

za informaciju više i ovo je prošlo :

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o radu u institucijama Bosne i Hercegovine Predlagač: Vijeće ministara BiHUsvojen u Predstavničkom domu: 79. sjednica/16.06.10.Usvojen u Domu naroda: 48. sjednica/13.07.10.Broj Službenog glasnika BiH: 60/1I u zakonu o radu su htjeli izbrisati član u kojem stoji da poslodavac isplaćuje naknade za vrijeme porodiljskog odsustva, nije im dopušteno čak je ubačen pasusu da diskriminacije po ovom pitanju ne smije biti i da se izjednače primanja porodiljma bez obzira iz kojeg entiteta dolazeUdarili smo sa svih strana i uspjeli mada sam ja uvjerenja  da nas je spasila činjenica da je fond solidarnosti u RS-u bankrotirao da ih naše institucije utužuju i na kraju da će kolegice iz RS-a ostati bez plaća za vrijeme porodiljskog,( ovi linkovi govore o tome http://www.6yka.com/nema-naknada-za-porodilje- http://www.intermezzo.ba/latn/?page=4&kat=2&vijest=39013,  upravo zato je sve ovo i pokrenulo se i u našu korist. Sama činjenica da su za ove izmjene čekali dvije godine govori u prilog gore napisanog. Sretno drage trudnice i porodilje zaposlene u institucijama BiH.





hanabanana -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (24.9.2010 14:16:48)

Hoće li nam to izbori skoro?!




Enic -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (26.9.2010 12:35:48)

E hvala Bogu da su napokon objavili u sluzbenim novinama i da jos samo pocnu isplacivati mada mene ce to samo onda zakaciti da mi isplate jedan mjesec[image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/smiley19.gif[/image] zalosno cijelu godinu na porodiljskom i nista ne dobih. Preostaje mi jedino da vidim sa tom tuzbom.

Sretno buducim porodiljama iz Institucija koje ce uzivati u svojim pravima[image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/bravo.gif[/image]




mia27 -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (27.9.2010 10:43:56)

Zvala sam Ministarstvo financija jutros, ceka se da vijece ministara donese odluku u skladu sa izmjenama i dopunama zakona o radu a sto se odnosi na porodilne naknade. Kazu da bi  trebalo "skoro" biti.




taze_mlada -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (27.9.2010 14:26:05)

dakle kako stoje stvari nista od retroaktivnih isplata... e na obraz im!




DISAMO -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (29.9.2010 10:21:53)

Odluka Ustavnog suda objavljena je u Službenom glasniku 80/2010 od 28.09.2010.[image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/bravo.gif[/image]
Odlukom (odnosno od danas ) je ukinut sramotni član 35. Zakona o plaćama i naknadama u institucijama te još sramotnija Odluka Vijeća ministara o načinu i postupku ostvarivanja prava na naknadu za porodiljsko odsustvo u institucijama Bosne i Hercegovine.
Znači od danas 29.09.2010. (pošto je odlukom propisano da prestaje važnost narednog dana od dana objave u službenim glasilima) treba da se vide naše institucije koliko će poštovati Ustavni sud.




vjestica -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (29.9.2010 10:25:59)

meni mozak ne radi otkako sam se porodila [image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/smiley36.gif[/image][image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/smiley36.gif[/image]
pa može li neka dobra duša na jednostavan način reći šta to znači za nas na porodiljskom
tj.jel važi za sve porodilje, za sve firme, jel poslodavac uplaćuje ostatak plate, jel se moramo sad ganjati sa svojim poslodavcem oko toga ili toautomatski ide
ili tek treba da krene?




assmiras -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (29.9.2010 10:33:36)

Ovo je super..... nasa odvratna vlast je uradila nesto ....
ali je itekako sramno da se odluka odnosi samo na zene uposlene u drzavnim institucijama. Sta je sa porodiljama koje rade u privatnom sektoru..... one svakako nemaju stelu da se uposle u drzavnoj instituciji (cast izuzetcima) pa naravno ne treba ih obuzet ni ovom odlukom.  Mislim da je sramno sto odluka ne obuhvata i privatni sektor u FBiH. Vjerovatno te zene ne moraju ni radjati djecu.
Radujem se za sve koje ostvaruju ovo pravo..... ali neka je VLADI na čast sto ovo nisu uradili kako treba.........




Honey3 -> RE: Odluka Ustavnog suda BiH u korist porodilja u F BiH (29.9.2010 10:47:50)

IZVORNA PORUKA: assmiras

Ovo je super..... nasa odvratna vlast je uradila nesto ....
ali je itekako sramno da se odluka odnosi samo na zene uposlene u drzavnim institucijama. Sta je sa porodiljama koje rade u privatnom sektoru..... one svakako nemaju stelu da se uposle u drzavnoj instituciji (cast izuzetcima) pa naravno ne treba ih obuzet ni ovom odlukom.  Mislim da je sramno sto odluka ne obuhvata i privatni sektor u FBiH. Vjerovatno te zene ne moraju ni radjati djecu.
Radujem se za sve koje ostvaruju ovo pravo..... ali neka je VLADI na čast sto ovo nisu uradili kako treba.........
potpisujem...... bas sramno[image]http://www.ringeraja.ba/forum/smileys/smiley21.gif[/image]




Stranica: [1] 2 3 4 5   Sljedeća stranica >   >>