Ibadet u Sa'banu i lejletul Berat
Obzirom da nam je mjesec Sha'ban vec na pomolu - a to je mjesec kog je Resulullah, s.a.w.s. mnogo postio - vidim bitnim postirati ono sto je o njegovoj petnaestoj noci (berat) rekao shejkh Yusuf Al-Qaradawy, Allah ga sacuvao. To iz razloga sto se za tu noc vezu neka ubjedjenja i praksa koja nije u skladu sa onim sa cim je dosao Resulullah, s.a.w.s.
Dova polovicom Sa´bana
Pitanje:
Kakav je propis dove polovicom Sh’abana? I da li se, o noci polovice Sh’abana, navode vjerodostojni hadisi? I drugo sto se govori o ovoj noci... Odgovor:
O noci polovice Sh’abana ne navodi se ni jedan hadis koji doseze stepen 'sahiha'. Ima hadisa koje neka ulema smatra 'hasen' (dobrima) dok su ih drugi alimi odbacili tvrdeci da ne postoji ni jedan 'sahih' hadis koji govori o noci polovice Sh’abana. Pa i da tvrdimo da ima 'hasen' hadisa onda sve sto se navodi je, da je u toj noci upucivao dove i istigfar Uzvisenom Allahu. A sto se tice forme odredjene dove to se ne navodi. A dova koju u odredjenim zemljama uce neki ljudi i dijele je odstampanu, je dova koja nema temelja. I to je pogresno. A ne poklapa se ni sa svetim tekstovima a ni sa razumom.
U toj dovi, izmedju ostalog, navodi se i ovo:
“Boze, ako si me upisao kod tebe u Ummul-Kitabi nesrecnim, lisenim dobra, protjeranim i uskracenog rizqa (opskrbe), pa izbrisi, o Boze, tvojom dobrotom moju nesrecu, moju lisenost dobra, moje protjerivanje i moju uskracenost opskrbe. I potvrdi me, o Boze, kod Tebe u Ummul-Kitabu srecnim, opskrbljenim i onim koji je nadaren svim dobrima. Jer Ti si u Tvojoj Knjizi spustenoj na jeziku Tvog Resulu rekao, a tvoje rijeci su istina:
“Allah je dokidao sta je htio, a ostavljao sta je htio; u Njega je Glavna knjiga (Ummul-Kitab)” Ar-Ra’d: 39
U ovom govoru mi nalazimo jasne oprecnosti: Na samom pocetku kaze se: “…ako si me upisao kod tebe u Ummul-Kitabi nesrecnim, lisenim dobra, protjeranim i uskracenog rizqa (opskrbe)… pa izbrisi ovo i potvrdi me, o Boze, kod Tebe u Ummul-Kitabu srecnim, opskrbljenim i onim koji je nadaren k svim dobrima. Jer Ti si u Tvojoj Knjizi, spustenoj na jeziku Tvog Resula, rekao, a tvoje rijeci su istina: “Allah je dokidao sta je htio, a ostavljao sta je htio; u Njega je Glavna knjiga (Ummul-Kitab)”.
Ajet znaci da u Ummul-Kitabu nema vise ni brisanja a ni potvrdjivanja (ubacivanja), pa kako onda da trazi brisanje i potvrdjivanje u Ummul-Kitabu.
Ove rijeci su, ujedno, oprecne onome sto se navodi o edebu (kulturi) dove. Jer Resulullah, s.a.w.s., je rekao: “Kada molite Allaha pa budite odrjesiti u molbi”. Neka neko od vas ne kaze: Ja Rabb, oprosti mi ako hoces, ili smiluj mi se ako hoces, ili opskrbi me ako hoces. Jer Allaha ne moze niko prisiliti. Zato je obaveza da kaze: Oprosti mi, smiluj mi se i opskrbi me... odlucno i s ubjedjenjem i ovo je ono sto se trazi od onog koji moli svoga Uzvisenog Rabba (Gospodara).
A sto se tice vezanja dove za volju ili uvjetnost rijecima molitelja - ‘Ako hoces’, kao sto je prethodno spomenuto, pa to nije od nacina upucivanja dove niti njene kulture, kao sto to nije ni metod onog koji je ponizan i potreban svoga Rabba. Vec je to metod koji je sasvim slican oskudnoj kompoziciji koja se od Allahovih robova mu’mina ne prihvata na ovakvim mjestima.
Ovo nas upucuje na to da su dove koje sastavljaju ljudi i oni ih izmisljaju, mnogo lisene izvrsavanja sustinskog znacenja. Cak sta vise, desava se da ih ima iskrivljenih, neispravnih i oprecnih. Jer nema nista bolje od dova koje su qur’anske ili hadiske. U njima je sjaj, rjecitost, lijepo izvrsenje, ogromna znacenja u malo rijeci. Zato nema nista bolje od potvrdjenih dova koje se navode od Resulullaha, s.a.w.s., jer ucenje njih rezultira dvjema nagradama:
Nagrada slijedjenja Resulullaha, s.a.w.s. i nagrada zikra. Pa je na nama da se drzimo ovih poslanickih dova i da njima molimo.
A sto se tice noci polovice Sh’abana, pa vecina onog sto se radi u njoj je ono sto nije zabiljezeno, niti je 'sahih' a niti je imalo u skladu sa Sunnetom (Resulullaha, s.a.w.s.).
Sjecam se da sam kao djecak, slijepo oponasajuci (taqliden) ljude, ustajao sa njima i klanjao dva rek’ata s nijetom dugog zivota i dva s nijetom neovisnosti od ljudi. Zatim bi smo ucili suret ‘Jasin’, pa ponovo klanjali dva rek’ata.
Sve ove pobozne radnje su ono sto Sheri’at nije naredio a osnova u ibadetu je zabrana (al-hazr) – tj. zabrana bilo kog ibadeta osim onog koji se navodi u tekstovima Qur’ana i Sunneta.
A covjek ne moze u svom ibadetu (robovanju Allahu) izmisljati ono sto on hoce, jer onaj koji ima pravo da potcini ljude i da im zacrta ibadet je samo Uzviseni Allah: “Zar oni da imaju bogove koji im propisuju da vjeruju ono sto Allah nije naredio?” (As-Shura: 21).
Zato je na nama obaveza da zastanemo kod onog sto se navodi i da ne radimo vise od dove koja je pouzdano prenesena, ukoliko je to dobro. A Allah najbolje zna!
Pitanje:
Mi smo sada u mjesecu Sh’abanu... neki muslimani posebno izuzimaju noc polovice Sh’abana namazima i dovama koje uce. Pa jel’ ovaj njihov postupak zakonit i navodi li se ista o vrijednosti ove noci?
Odgovor:
O vrijednosti noci polovice Sh’abana navode se neki hadisi: da se Allah u njoj pokazuje svojim robovima i uslisava im dove – osim nekim grijesnicima . Ovaj hadis neka ulema smatra 'hasen' (dobrim) a drugi ga smatraju 'daif' (slabim). Evo cak sta feqih al-Qady Ebu Bekr ibn Al-Areby kaze: ‘Ne postoji, ispravno potvrdjen, ni jedan hadis o vrijednosti noci polovice Sh’abana’.
Pa i da prihvatimo te hadise koji se navode o vrijednosti ove noci i njenom ozivljavanju pokornoscu, ne navodi se od Resulullaha, s.a.w.s., niti od ashaba a niti od tih prvih generacija – a one su najodabranije generacije -…dakle, od svih njih, ne navodi se da su se oni okupljali u mesdzidima (dzamijama) radi ozivljavanja ove noci, ucenja posebne dove, klanjanja posebnih namaza kao sto to znamo u nekim muslimanskim zemljama.
Jer u nekim zemljama ljudi se okupljaju u dzamijama poslije aksama i uce suru ‘Jasin’ a zatim klanjaju dva rek’ata s nijetom dugog zivota!!! Onda klanjaju dva rek’ata s nijetom neovisnosti od ljudi, pa uce neku dovu koja nije zabiljezena ni od jednog od selefa (prvih generacija). To je jedna duga dova koja je oprecna i suprotna tekstovima Qur’ana i sunneta. A i samo njeno znacenje je kontradiktorno i samom sebi oprecno.
U ovoj dovi molitelj izgovara:
‘“Boze, ako si me upisao kod tebe u Ummul-Kitabi nesrecnim, lisenim dobra, protjeranim i uskracenog rizqa (opskrbe)… pa izbrisi, o Boze, tvojom dobrotom moju nesrecu, moju lisenost dobra, moje protjerivanje i moju uskracenost opskrbe. I potvrdi me, o Boze, kod Tebe u Ummul-Kitabu srecnim, opskrbljenim i onim koji je nadaren k svim dobrima. Jer Ti si u Tvojoj Knjizi spustenoj na jeziku Tvog Resula rekao, a tvoje rijeci su istina: “Allah je dokidao sta je htio, a ostavljao sta je htio; u Njega je Glavna knjiga (Ummul-Kitab)”. (Ar-Ra’d: 39).
Ovo je tekst te dove i kao sto sami vidite kontradiktoran je. On kaze: ‘Ako si me u Ummul-Kitabu upisao tako pa izbrisi to kako si me upisao i potvrdi me kod Tebe u Ummul-Kitab suprotno tome jer si Ti rekao: “Allah je dokidao sta je htio, a ostavljao sta je htio; u Njega je Glavna knjiga (Ummul-Kitab)”. Znacenje ajeta je da u Ummul-Kitabu nema ni brisanja a ni potvrdjivanja…brisanje i potvrdjivanje su u onome, osim toga, od suhufa meleka i drugo. Pa ako je ovo znacenje ajeta kako rob moze traziri od svoga Rabba da “brise i potvrdjuje u Ummul-Kitabu” kad u njoj nema vise ni brisanja ni potvrdjivanja?!
Zatim, kakva je ovo dova u kojoj molitelj opetuje sljedece rijeci: ‘Ako si uradio tako onda to izbrisi ili uradi tako…’ to i pored toga sto nam je Resulullah, s.a.w.s., naredio da u dovi budemo odrjesiti (odlucni). Trebamo moliti odlucno, bez dvoumljenja (kolebanja) i bez da dovodimo nesto u sumnju... ili da sami sumnjamo. I ovo upucuje da je ta dova izmisljena i da nema osnove.
U toj dovi molitelj izgovara i nove rijeci: ‘Moj Boze, molimo te tim najuzvisenijim pokazivanjem u noci polovice casnog mjeseca Sh’abana, u kojoj se svaki mudri posao rijesi i potvrdi, da od nas odstranis nepogode koje znamo i koje ne znamo…’
I ovo je, svakako, pogresno! Jer noc u kojoj se svaki mudri posao rijesi je noc u kojoj je spusten Qur’an … a to je Lejletul-Qadr, noc najveceg pokazivanja (Allaha Uzvisenog). A ona je, po tekstu Qur’ana - u Ramazanu. U suri Al-Dukhan Uzviseni Allah kaze:
“Ha-mim. Tako mi Knjige jasne, Mi smo poceli da je u Blagoslovljenoj noci objavljujemo, - i Mi, doista, opominjemo – U kojoj se svaki mudri posao rijesi”. (Ad-Duhan: 1-4).
A u suri Al-Qadr kaze: “Mi smo ga poceli objavljivati u noci Qadr”.
A u suri Al-Baqara kaze: “U mjesecu ramazanu pocelo je objavljivanje Qur’ana…”
I ono u sto nema sumnje je, da je noc ‘u kojoj se svaki mudri posao rijesi’; u mjesecu Ramazanu…a to je po konsenzusu uleme Lejletul-Qadr.
A ono sto se prenosi od Qatade da je noc polovice mjeseca Sh’abana ta - ‘u kojoj se svaki mudri posao rijesi’, jeste slabo (da’if) i zbrkano, jer od samog Qatade se prenosi da je rekao da je to Lejletul-Qadr.
A ono sto se navodi u hadisu da je noc polovice Sh’abana ta u kojoj se odredjuju edzeli od Sh’abana do Sh’abana pa i to je, kako kaze Ibn Kesir, hadis koji je slab (da’if) i oprecan je tekstovima Qur’ana i sunneta.
Otuda vidimo da je ova dova puna zbrke i zabluda. I to je dova koja se ne navodi od Resulullaha, s.a.w.s., niti od najodabranijih generacija a niti od ikog od selefa.
I ovo okupljanje u nekim zemljama muslimana, u formi kako ga vidimo i kako cujemo o njemu, je bid’at i novina. A najpravije je da u ibadetima zastanemo kod onoga kako se navodi. Jer svo dobro je u slijedjenu onih koji su nam prethodili (selef). A svo zlo je u izumima kasnijih generacija. Jer svaki izum je bid’at, a svaki bid’at je zabluda. A svaka zabluda ce u dzehennem.
Neka nas Uzviseni Allah naputi na slijedjenje onog sto je doslo od Njegovog Resula, s.a.w.s., i njegovih ashaba.
Dr. Jusuf Al-Qaradawy
“Fetawa muasire” 1/379-383
Priredio, Abdul-Medzid
izvor kopiranja : Bosnjakinja.com
_____________________________
”A robovi Milostivog su oni koji po zemlji mirno hodaju, a kada ih bestidnici oslove; odgovaraju: - Mir vama”!
Cvijete...šta od tebe miriše ljepše?- Dijete!
2007, 2008 ( dva puta moje sve )