Svi smo prošli kroz ove časove Odjeljenske zajednice, na kojem su se rješavali:problemi, potrebe, nekada pjevalo i slavilo :)
Stručnjaci kažu:
" ŠTA JE ODJELJENSKA ZAJEDNICA?
Stajls (2005) navodi da u nekim učionicama na odjeljenskim sastancima učenici se jednostavno obavještavaju o tome šta se događa u odjeljenju ili u školi te nedelje, dok u drugima nastavnici okupljaju učenike radi zajedničkog pravljenja planova za novu nastavnu jedinicu. Pojedini nastavnici na odjeljenskim sastancima pokušavaju da riješe probleme koji se pojavljuju u odjeljenju. Neki nastavnici održavaju sastanke samo onda kada postoji potreba da o nečemu važnom razgovaraju s učenicma, dok drugi sastanke održavaju redovno, koristeći formalne metode.
Bez obzira kakvi su ti odjeljenski sastanci, na njima učenici trebaju imati priliku da jedni drugima kažu svoje ideje u atmosferi razumijevanja i poštovanja.
Dakle, na odjeljenskim sastancima učenici bi trebali razmjenjivati ideje, podsticati jedni druge, iznostit svoje ideje i prijedloge.
ZBOG ČEGA SE ODRŽAVAJU ODJELJENSKE ZAJEDNICE?
Odjeljenski sastanci utiču na atmosferu u učionici. Literatura o odjeljenskim sastancima i iskustva velikog broja nastavnika koji su ih održavali pokazuju da je metoda odjeljenskih sastanaka u potpunosti djelotvorna. Odjeljenski sastanci su kamen temeljac učionice u kojoj vlada demokratija, jer doprinose i afektivnom i kognitivnom razvoju učenika i utiču na odjeljenje kao cjelinu.
Oni mogu imati klučnu ulogu u razvoju učenika zato što doprinose njihovom:
• Emocionalnom razvoju
• Socijalnom razvoju
• Moralnom razvoju
• Intelektualnom razvoju.
SVRHA ODRŽAVANJA ODJELJENSKIH SASTANAKA
Odjeljenski sastanci imaju veliki utecaj na učenike i atmosferu u učionici. Navodimo samo neke od najvažnijih ciljeva čijem ostvarivanju doprinose odjeljenski sastanci.
1. ODJELJENSKI SASTANCI DOPRINOSE LIČNOM RAZVOJU UČENIKA. Odjeljenski sastanci su svojevrstan forum u učionici: na njima se može čuti glas učenika, mogu se saslušati ideje u krugu vršnjaka, u atmosferi u kojoj vlada poštovanje. Kada osjete i uvide da su drugi zainteresovani za njihove ideje i da im se niko ne smije, učenici počinju da se osjećaju ugodnije dok govore pred grupom.
2. ODJELJENSKI SASTANCI POMAŽU UČENICIMA DA RAZRIJEŠE SUKOBE. Učenici na sastanak dolaze sa problemima za čije im je rješavanje potrebna pomoć. Grupa onda mora mnogo da radi kako bi se problem razjasnio prije nego što se pristupi predlaganju mogućih rješenja. Zahvaljujući iskustvu u rješavanju problema stečenom na sastancima, učenici usvajaju taj postupak i postaju sposobniji da samostalno rješavaju probleme.
3. Odjeljenski sastanci omogućavaju učenicima da daju prijedloge i planiraju aktivnosti. Odjeljenski sastanci ne služe samo za rješavanje problema već se učenicima pruža i prilika da predlažu aktivnosi kojima se odjeljene može baviti. To znači da učenici rade u odborima i organizuju različite aktivosti. Kada se đacima prepusti odgovornost za donošenje odluka i sprovođenje tih odluka, kod njih se razvija osećanje da im učionica zaista pripada.
4. ODJELJENSKI SASTANCI DOVODE DO POBOLJŠANJA U UČENJU. Učenici koji osjećaju da su cijenjeni, srećni su, a srećni učenici vole da dolaze u školu. Kada počnu da primjećuju napredovanje i uspjehe jedni kod drugih, ponosiji su zbog dobro obavljenog posla. Pošto osjećaju samopuzdanje, a drugi učenici ih podržavaju, oni se više trude. Uspjeh dovodi do novog uspjeha. Uz veći trud i polet, i ocjene se popravljaju i može se primijetiti značajna promjena kada je riječ o uspjehu đaka u školi.
5. ODJELJENSKI SASTANCI PRESUDNO UTIČU NA PONAŠANJE UČENIKA U UČIONICI. Kada učenici pokazuju odgovornost u odnosima s vršnjacima, loše ponašanje u učionici se smanjuje, a kada se ono ispolji, nastavnik i đaci dijele odgovornost za odlučivanje o posljedicama. Loše ponašanje u odnosima među učenicima u velikoj mjeri nestaje kada učenici počnu da primjenjuju vještine kojima su ovladali na sastancima. Pošto kao članovi grupe, odjeljenja, usvoje sopstvena pravila i uspostave ono što se može nazvati očekivanim ponašanjem, učenici vode računa o sopstvenom vladanju i vladanju drugih, čime se smanjuje potreba za mjerama koje sprovodi nastavnik. Učenici mnogo više surađuju i pridržavaju se onog što je očekivano i uobičajeno.
6. ODJELJENSKI SASTANCI UJEDINJUJU RAZRED. Nesuglasica u odjeljenju je sve manje, jer se sukobi razriješavaju i razgovara se o osjećanjima. Odjeljenje počinje da djeluje kao zajednica čiji članovi rade zajedno na ostvarenju ciljeva i pružanju podrške jedni drugima. Učenici osjećaju da pripadaju grupi, a atmosfera u učionici postaje pozitivna i zaštitnička.
7. NA ODJELJENSKIM SASTANCIMA PROCJENJUJU SE DOSTIGNUĆA ODJELJENJA I PROSLAVLJAJU USPJESI. Kada jedan učenik pomogne drugom ili kada grupa učenika dobro obavi značajan zadatak, ako odjeljenje ostvari neki cilj napornim radom ili su učenci ponosni zbog nečega što su učinili ili pak neki učenik jednostavno želi da se zahvali drugu – o svemu tome, kao i o mnogo čemu drugome, može se govoriti na odjeljenskim sastancima. Na njima učenici izražavaju radost zbog ostvarenih uspjeha, kao i zbog svega onoga što su postigli u učenju i sopstvenom razvoju, i uče da iskazuju zahvalnost dajući i primajući pohvale na odgovarajući način.
8. ODJELJENSKI SASTANCI PRUŽAJU PRILIKU ZA UŽIVANJE U DRUŠTVU DRUGIH. Iako su odjeljenski sastanci ozbiljni, na njima se često može čuti smijeh. Oni se odvijaju po utvrđenom redoslijedu, ali je atmosfera opuštena, učenicima je prijatno i osjećaju se prihvaćenima. I učenici i nastavnici podjedako uživaju u svemu smiješnom što se na sastancima događa, a u grupi se razvija istinsko osjećanje drugarstva."
Izvor:http://documents.tips/documents/prosvjetni-list-broj-953-oktobar-2008.html