Kako se razvija govor vašeg djeteta, tako ono počinje sklapati svoja prva prijateljstva i razvijati osjećaj empatije. U drugoj polovici treće godine, govor dobiva društvenu dimenziju i postaje sredstvo pomoću kojeg dijete ulazi u društveni svijet. Zbog toga je dobro da dijete provodi vrijeme razgovarajući ne samo sa odraslima, već i sa svojim vršnjacima.
Društveni jezik počinje obilježavanjem vlastitog teritorija. Dijete postaje svjesno samoga sebe, a kako bi ojačalo svoj identitet, mora naglasiti što pripada samo njemu: igračke, krevet, njegova mama i njegov tata. Kad se drugo dijete približi tom teritoriju, čut ćete uzvik“To je moje!“ I tako će početi svađa, kojoj ćete vjerojatno i u budućnosti prisustvovati puno puta. Iako vam se tada možda neće tako učiniti, takvi su okršaji zapravo prva faza procesa u kojem će vaše dijete naučiti kako dijeliti i što znači igrati pošteno.
Nakon nekog vremena, prijateljstvo među djecom postaje stabilnije, ali ipak je dobro provoditi nadzor, jer u pravilu uvijek dođe do sukoba oko igračke i odbijanja dijeljenja iste.
Dijelite i dijelite jednako
Ako dijete ima omiljene igračke koje jednostavno ne može dijeliti s drugima, pomozite mu da ih spremi na posebno mjesto. Činjenica da zna da su na sigurnom, ohrabrit će ga i povećati njegovu darežljivost i spremnost da ostale igračke dijeli s drugima.
Kad se radi o dvogodišnjacima, morate znati da oni neće dijeliti bez poticanja. Za njih je normalno da su sebični i da misle da se svijet vrti samo oko njih. Morate ih poticati na dijeljenje, ali s puno strpljenja, jer dijete brzo zaboravlja, ali također i brzo uči. Ako organizirate igranje s vršnjacima, unaprijed pripremite dijete na to da svoje igračke mora dijeliti s prijateljima. Naglasite da će njegove igračke i dalje ostati njegove i nakon što se ostala djeca njima poigraju. Recite mu, i ostanite tome dosljedni, da ćete svaku slomljenu igračku od strane druge djece zamijeniti novom (jer te se male nezgode uvijek događaju).
Pomozite im da nauče dijeliti smireno i pošteno. Na kraju će shvatiti da se na taj način i oni uspiju poigrati s tuđim (i njima uvijek poželjnijim) igračkama. Ako dijete ipak zgrabi igračku koja nije njegova, a za koju nije pitalo smije li ju uzeti, odmah reagirajte. Pokušajte reagirati bez ljutnje i bijesa. Podsjetite dijete na sljedeće činjenice: ako se želi igrati s nečim čime se netko drugi igra, tada treba:
- čekati na svoj red;
- pitati vas za pomoć oko redoslijeda igranja;
- ljubazno zamoliti drugo dijete za dopuštenje da se igra s tom igračkom;
- ponuditi drugom djetetu poštenu zamjenu za drugu igračku.
Pobrinite se da druženja s drugom djecom, barem dok učite dijete dijeliti, ne traju predugo. Dva sata bit će i više nego dovoljno. Kao i za ostale pozitivne vrijednosti kojima želite naučiti svoje dijete, i za učenje dijeljenja morat ćete se oboružati velikim količinama strpljenja, ali rezultati nakon obostranog truda sigurno neće izostati.
_____________________________
"Ja jesam siromah i samo snove imam. Pred noge tvoje polažem ih. Nježno gazi, jer gaziš po snovima mojim.“
W. B. Y