Niobe -> FLOOR TIME - obuhvatni terapijski pristup djeci s teškoćama u razvoju (19.3.2011 21:01:36)
|
Å to je Floor Time? Floor Time je srediÅ¡te gore opisanog razvojnog, individualno-diferencijalnog modela. Floor Time pristup podrazumijeva susretanje djeteta na njegovoj trenutnoj razvojnoj razini i nadograÄ‘ivanje njegovih sposobnosti i vjeÅ¡tina u svrhu poticanja razvoja. Pristup predlaže slijeÄ‘enje djetetova vodstva: ukljuÄivanje u njegove interese i želje u interakcijama i igri u svrhu zaokupljanja njegove motivacije i pomaganja mu da se penje po razvojnoj ljestvici. TakoÄ‘er, ukljuÄuje prilagoÄ‘ivanje tih interakcija djetetovim individualnim razlikama u senzoriÄkoj reaktivnosti, obradi informacija i motoriÄkom planiranju. Važan dio ovog programa je ukljuÄivanje u razvojno primjerene interakcije u svakoj prilici. To je "Floor Time" koji doslovno znaÄi sjesti s djetetom na pod i igrati se s njime. ("Foor Time" - od engl. "vrijeme na podu".) Slijedeći djetetove interese, ukljuÄujući se u to Å¡to ono radi i vabeći ga toplim, ali ustrajnim pokuÅ¡ajima, koji mu privlaÄe pažnju, možete ga voditi uvis po razvojnoj ljestvici. Putem zaigranih, zaokupljujućih interakcija možete mu pomoći da nauÄi obraćati pažnju, ukljuÄivati se u dijalog i poduzimati inicijativu, Äak i prije nego Å¡to će biti sposobno za smislenu verbalnu konverzaciju. Ulaženjem u djetetov svijet pomažete mu ovladati smislenim, spontanim, fleksibilnim i toplim naÄinom ophoÄ‘enja. To se ne dogaÄ‘a preko noći, nego zahtijeva ustrajan rad s djetetom tijekom viÅ¡e sati na dan, tijekom duljeg vremenskog razdoblja njegova odrastanja. Podrazumijeva sudjelovanje u djetetovom svijetu Äak i ako su njegove aktivnosti ograniÄene; reagiranje na svaku njegovu gestu, u svrhu izazivanja odgovora - poÄetak dvosmjerne komunikacije s djetetom. ZaÅ¡to je Floor Time prijeko potreban? Prije desetak godina predviÄ‘alo se da će 1 od 10.000 djece imati pervazivni razvojni poremećaj ili poremećaj autistiÄnog spektra. Danas se broj povećao na 1 od 500. Većina te djece ima kompleksne poremećaje i obilježena je dijagnozama koje daju premalo nade. Posljednih godina, vodeći kliniÄki struÄnjaci i istraživaÄi koji u raznim disciplinama rade s djecom s posebnim potrebama, ostvarili su veliki napredak u stvaranju metoda i strategija koje djeci pružaju nove mogućnosti za rast i razvoj, a koje se u proteklim desetljećima smatrale nemogućim. NadograÄ‘ujući revolucionarni rad dr. Stanleya Greenspana i Serene Wieder, stvorili su model inovativne terapije koji daje daleko viÅ¡e nade od prethodnih modela. Dr. Greenspan, poznat po svome radu kao utemeljitelj i bivÅ¡i predsjednik centra Zero to Three: Nacionalnog centra za dojenÄad, djecu i obitelj, dr. Wieder i njihove kolege su pomogli tisućama djece s pervazivnim razvojnim poremećajem, autizmom i drugim sindromima posebnih potreba da razviju sposobnosti za koje su se nekada smatrali nesposobnima. ZaÅ¡to je Floor Time poseban? Floor Time se razlikuje od drugih ranih intervencija koje se ne obraćaju temeljnim problemima ili punom rasponu vjeÅ¡tina kojima djeca trebaju ovladati. KljuÄ Floor Timea je pristup koji se usredotoÄuje na jedinstvenim znaÄajkama svakoga djeteta, ukljuÄujući to kako obraÄ‘uje informaciju, njegovu razvojnu razinu i njegove dinamiÄke odnose s roditeljima. Floor Time se pokazao uspjeÅ¡nim u sluÄaju baÅ¡ svakoga djeteta. Iako sva djeca imaju razliÄite potencijale, svako se dijete može penjati po vlastitoj razvojnoj ljestvici. Floor Time pristup se temelji na sljedećim postavkama: * Odnosi i emocije su srž uÄenja * Svako je dijete drugaÄije i zato ga treba drugaÄije tretirati i poticati * Svako je dijete sposobno za rast i napredak * Roditelji i odgajatelji trebaju igrati aktivnu i vitalnu ulogu u procesu djetetova razvoja * Roditelji, cijela obitelj, odgajatelji, terapeuti i edukatori trebaju biti ukljuÄeni u sveobuhvatni terapijski program. Istraživanja su pokazala da Floor Time metodologija Äini dramatiÄan uÄinak u životima djece s teÅ¡kim komunikacijskim i razvojnim poremećajima. U jednom od novijih istraživanja 200 djece s najtežim i najsloženijim razvojnim poremećajima, preko 50% djece koja su bila intenzivno tretirana prema Floor Timeu, postala su topla, pažljiva i srdaÄna, aktivni uÄenici s dobro razvijenim verbalnim vjeÅ¡tinama, kreativnom maÅ¡tom, sposobni za logiÄko i apstraktno razmiÅ¡ljanje i ugodne odnose s vrÅ¡njacima. Mnogi od njih su danas u redovnom Å¡kolskom programu, a njihovi nastavnici nerijetko nisu ni svijesni njihovih nekadaÅ¡njih dijagnoza. Druga djeca, zbog većih neuroloÅ¡kih teÅ¡koća, napreduju sporo, ali stabilno. Bez obzira Å¡to nisu toliko dramatiÄno napredovala, postala su topla, srdaÄna, pažljivija i naprednija u jeziÄnim, kognitivnim i druÅ¡tvenim vjeÅ¡tinama.
|
|
|
|