Visnja RR -> RE: Znacenje imena (20.8.2009 0:24:14)
|
evo kopiracu jedan tekst s foruma islamski brak: Islam nije odredio muslimanskoj porodici da svojoj djeci, muskoj ili zenskoj, daju odredjena imena, arapska ili nearapska, i to je prepusteno izboru porodice i njenom ukusu u skladu sa odredjenim principima. Sa stajalista islama ti principi su: 1. Da ime bude liepo i da dijete ne negoduje zbog imena nakon sto odraste i sazrije; da ne asocira na neku neprijatnost i pesimizam i da nema pogrdno znacenje; da nije dato po osobi koja je poznata po grijesenju i razvratu i sl. Poslanik, s.a.w.s., je zamjenjivao ruzna imena lijepim, p aonaj kome bi npr.bilo ime "Mali", nazvao bi ga "Veliki", a zeni kojoj je bilo ime "Asija" (neposlusna) dao bi ime "Dzemila" (ljepotica), itd. 2. Da ime ne izrazava robovanje bilo kome osim Allahu, kao sto su imena: Abdul-Kab (rob Kabe), Abdul Nebijj (rob Vjerovjesnikov), Abdul-Husejn (rob Husejnov) i sl. Ibn-Hazm je zabiljezio saglasnost ucenjaka (idzma) u zabrani nadijevanja imena koje bi iskazivalo robovanje bilo cemu osim Allahu, sa izuzetkom imena Abdul-Mutalib. Blisko ovome, a sto je poznato kod nearapa, je nadijevanje imena kao sto su: Gulam, Ahmed, Gulam Ali, Gulam Dzejlani, itd. 3. Da ime ne asocira na gordost i oholost i uzdizanje covjeka mimo Istine. U hadisu stoji: "Najponizenije ime kod Allaha na Dan stajanja je onoga covjeka koji se naziva Kralj kraljeva (Vladar vladara), a samo je Allah Vladar (Melik). Slicno ovome je nadijevanje nekog od Allahovih lijepih imena koja samo njemu pripadaju, kao npr. Er-Rahman, El-Muhejmin, El-Dzebbar, El-Mutekebbir, El-Halik, El-Bari, itd. Isto tako imena koja nisu svojstvena samo Allahu, s.w.t., ako su sa odredjenim clanom (el) kao sto su: El-Aziz, El-Hakim, el-Alijj, El-Halim, itd. Ako su ova imena bez odredjenog clana su dozvoljena, kao sto su imena poznatih ashaba, Alija, Hakim, pa analogno tome i Aziz, Halim, reuf, Resid i njima slicna. 4. Pozeljno je nadijevanje imena poslanika, dobrih ljudi i dobrih zena, radi produzavanja sjecanja na njih sa zeljom njihovog slijedjenja. Isto tako pozeljnaa su i ona imena kojima se izrazava pokornost Allahu, dz.s. kao sto stoji u hadisu : "Najdraza imena Allahu su Abdullah i Abdura-Rahman" (Muslim, Ebu-Davud, Tirmizija, Ibn-Madze, Ibn-Omer), a analogno tome i imena Abdul-Aziz, Abdul-Alim, Abdu-Halik, Abdul-Vahid i dr. 5. Koliko je meni poznato nijedan islamski pravnik nije zabranio nadijevanje nearapskog imena ukoliko ono ima lijepo znacenje u doticnom jeziku. Muslimani su zadrzali mnoga strana imena za muskarce i zene, nakon njihovog prihvatanja islama, uprkos cinjenici da zive u arapskoj sredini. Najociglednije je to kod Marije Kopcanke, majke Ibrahima b. en-Nebijja, a.s., koja je poznata po svom koptskom-egipatskom imenu. Onaj koji posmatra imena ashaba i onih koji su ih slijedili u dobru, vidi da njihova imena cesto znace neke biljke, npr. Talha (banana), Selme (vrsta drveta), Hanzala /gorka tikvica). Ili imena koja znace zivotinjsku vrstu kao npr. Esed (lav), Fehd (leopard), Hejsem (mladi orao), Sakr (soko). Ili imena nezive prirode ili uopce stvari iz prirode kao: Bahr (more), Dzebel (brdo), Sahr (stijena) itd. Ili imaju znacenje koje je izvedeno kao sto su imena: Amir, Salim, Amr, Seid, Fatima, Aisa, Safija, Mejmuna. Ili imena prethodnika, kao vjerovjesnika, dobrih ljudi i zena: Ibrahim, Ismail, Jusuf, Musa, Merjem. U skladu sa prethodnim principima dozvoljeno je muslimanu da svome djetetu, sinu ili kceri, da ime bilo ono arapsko ili nearapsko (strano). Napomena (ukratko): Ovdje je uzeta u obzir cisto serijatska dimenzija pitanja nadijevanja imena, a ne kulturno-povijesni aspekt (koji bi se kod muslimana bosnjacke nacionalnosti trebao razmotriti, ali to zahtijeva multidisciplinarni pristup).
|
|
|
|