Blue rose RR -> Radne navike Å¡kolaraca (24.3.2016 12:24:14)
|
Kako tema "radne navike" tretiraju navike koje se tiÄu svakodnevnog života i djelovanja naÅ¡eg djeteta u okviru porodice, da ovom temom uokvirimo radne navike naÅ¡ih Å¡kolaraca. PouÄan tekst (sa mog apsketa):) : "Upoznavanje budućeg uÄenika sa ciljevima i zadacima Å¡kolskog rada Prije nego Å¡to se dijete naÄ‘e u Å¡kolskoj klupi, potrebno ga je pripremiti i upoznati sa ciljevima i zadacima Å¡kole i rada koji je u njoj zastupljen. Priprema uÄenika za Å¡kolu ima za cilj da se budućem uÄeniku olakÅ¡aju prvi Å¡kolski dani, kako bi se mogao Å¡to brže i lakÅ¡e integrisati u novu sredinu. Å kolu djetetu treba prikazati realno tj. onakvu kakva ona zaista jeste. Tu nisu potrebna ni pretjerana uljepÅ¡avanja niti zastraÅ¡ivanja. Kroz razgovor sa roditeljima dijete treba da shvati Å¡kolu kao neÅ¡to lijepo i veliko, kao ustanovu u kojoj će da nauÄi mnogo lijepe i korisne stvari, u kojoj će da upozna i stekne svoje buduće prijatelje. Upoznavanje djeteta sa ciljevima i zadacima Å¡kole i rada, osnovni je preduslov da se kod budućeg uÄenika razvija potreba za radom, da se razvijaju razliÄiti motivi, interesovanja i navike bez kojih se ne može ni zamisliti njegovo napredovanje. Primjeri i pokazivanje U razvijanju radnih navika kod uÄenika prvog i drugog razreda, najveću ulogu ima primjer odraslih. ZnaÄaj primjera se povećava ukoliko on potiÄe od onih koje dijete voli. To su prvenstveno roditelji, a kasnije i nastavnici. Dakle, živi primjeri okoline najjaÄe djeluju na formiranje radnih navika djeteta, Å¡to je najznaÄajnije za prve mjesece njegovog Å¡kolskog života. Polaskom u prvi razred osnovne Å¡kole, dijete stiÄe izvjesne radne obaveze sa kojima njegova liÄnost biva aktivirana. Pokazivanjem kako treba pisati i Äitati, nastavnik kod svojih uÄenika razvija odreÄ‘ene radne operacije koje oni treba da usvoje. Tako se na Äasu stvara radna atmosfera, u kojoj nastavnik pokazuje i tumaÄi, a uÄenici usvajaju odreÄ‘eno znanje. PraktiÄni primjeri i pokazivanje odraslih podstiÄu i motiviÅ¡u uÄenika da i on sam pristupi odreÄ‘enom radu: napiÅ¡e i nauÄi slova, nacrta kuću, pospremi svoj radni sto i knjige i sl. Marljivost i rad starije braće i sestara takoÄ‘er razvija interesovanje uÄenika za rad i ljubav prema radu. Uvježbavanje nauÄenog Radne navike se ne mogu formirati bez dugog vježbanja i sistematskog ponavljanja. Vježbanje se sastoji u ponavljanju neke intelektualne radnje sa kojom se stjeÄe odreÄ‘ena vjeÅ¡tina i automatizuje navika. Nastavnici i roditelji se ne smiju zadovoljiti samo time Å¡to su uÄeniku pokazali kako treba da obavlja datu radnju. Da bi dijete nauÄilo pisati, Äitati i raÄunati, nije dovoljno samo nastavnikovo pokazivanje, već je potrebno da svakodnevnim vježbanjem uÄenik stekne naviku da Äesto piÅ¡e, Äita i raÄuna, ali i onda kada to niko od njega ne zahtijeva. Prije svakog vježbanja, djetetu treba razjasniti koje će radne operacije vježbati, kako će ih vježbati i koja je svrha toga rada. Domaća zadaća koju zada nastavnik ima za cilj da uÄenik kroz nju Å¡to bolje ovlada odreÄ‘enim gradivom, da ga Å¡to detaljnije shvati i usvoji, a sa druge strane, ona pred uÄenika postavlja jednu radnu obavezu. Rezultati vježbe su najbolji ako se ona obavlja u poÄetku kraće sa manjim razmacima, a kasnije sve duže, ali sa većim razmacima. Å to uÄenik viÅ¡e vježba, time će i njegova samostalnost u obavljanju radnji biti sve veća, a pomoć nastavnika sve manja, jer se samo vježbanjem mogu steći dugotrajne radne navike. Kontrola i interesovanje za uÄenikov rad Od prvog dana, po dolasku u Å¡kolu, roditelji treba da razgovaraju sa svojim djetetom da bi saznali da li je uÄestvovao u Å¡kolskom radu, pitanjima: Jesli li neÅ¡to danas odgovarao?, Å ta ste uÄili u Å¡koli?, Å ta imaÅ¡ za zadaću? itd. Ali, ta pitanja ne treba da djetetu postanu dosadna i prerastu u stalna zapitkivanja, nego kod djeteta treba stvoriti potrebu da o deÅ¡avanjima u Å¡koli samo priÄa. Ova pitanja, dijete treba da samo potaknu na to. Roditelji treba da znaju sadržaj domaće zadaće za svaki dan, ali to ne znaÄi da to oni trebaju i rjeÅ¡avati. UÄenik treba da samostalno obavlja svoje Å¡kolske dužnosti uz odreÄ‘enu potrebnu pomoć roditelja. Ukoliko se kontrola uÄenikovog rada bude provodila svakodnevno, kod njega će se razviti discipliniran odnos u izvrÅ¡avanju radnih obaveza. Kod uÄenika koji je stekao odreÄ‘ene radne navike, sa njegovim razvojem, uÄestalost kontrole će se postepeno smanjivati sve dok potpuno ne isÄezne. Dnevni raspored uÄenikovih dužnosti Dnevni raspored uÄenikovih dužnosti je sastavni dio svih navedenih postupaka u procesu razvijanja radnih navika. «Ako se izvjesne radnje obavljaju taÄno u odreÄ‘eno vrijeme svakog dana, ovo će se lakÅ¡e uÄvrstiti kod djece i dolaziće kao neÅ¡to sasvim normalno, bez Äega se ne može». UÄenika, dakle, treba navići da sve obaveze obavlja u taÄno odreÄ‘eno vrijeme, da rjeÅ¡avanju zadaće pristupa poslije jela i odmora i da jednom zapoÄeti rad neizostavno uradi do kraja. Planiranjem svoga rada uÄenik može da kontroliÅ¡e i kritiÄki posmatra svoj rad i koriÅ¡tenje vremena, pa će se truditi da raspoloživo vrijeme Å¡to bolje iskorisiti, Äime će ubrzavati tempo svoga rada, Å¡to je znaÄajna odgojna mjera. Kao Å¡to utvrÄ‘eno vrijeme za rad ima svoj znaÄaj za postizanje važih uspjeha, tako i mjesto rada treba biti stalno. Stalno radno mjesto mobiliÅ¡e uÄenika na aktivnost, utjeÄe na njegovu koncentraciju i pojaÄava njegov radni potencijal, jer kada uÄenik sjeda za svoje radno mjesto, njegovo cijelo biće se usmjerava na posao koji ga na tom mjestu Äeka. Ukoliko dijete promijeni radno mjesto, ono se odmah nalazi u novoj situaciji, okruženo drugaÄijim predmetima koji odvlaÄe njegovu pažnju i udaljavaju ga od sadržaja koji treba da usvoji. Nakon Å¡to se utvrdi stalno vrijeme i mjesto rada i dijete se na to navikne, nepredviÄ‘eni pojedinaÄni izuzeci zbog odreÄ‘enih okolnosti neće predstavljati neki problem, jer će se dijete odmah nakon toga vraćati svom stalnom rasporedu radnih aktivnosti. Odgajanje svjesnog odnosa prema formiranoj navici razjaÅ¡njavanjem i razvijanjem odgovornosti. Kada se kod djeteta formira odreÄ‘ena radna navika, važno je da dijete postane svjesno svog djelovanja i potrebe za radom. Djetetu prije svega treba objasniti zaÅ¡to je važno da ono kontinuirano radi, a ne da mu se rad nameće bez ikakvih objaÅ¡njenja. Kod djeteta treba razviti i osjećaj odgovornosti na koji će se ono pozvati svaki put kada mu ne bude po volji da neÅ¡to uradi. Djeca vole da su za neÅ¡to odgovorna, posebno ako im se to predstavi na lijep naÄin. Vole da se osjećaju važnim, da znaju da drugi imaju u njih povjerenja, da se ponaÅ¡aju kao odrasli... Ovdje je od presudnog znaÄaja liÄni primjer roditelja i uspostavljanje dogovora sa djetetom. Jer, ako su roditelji neodgovorni i zaboravljaju da obave neke poslove ili ih stalno odlažu, stalnim upućivanjem djetetu da treba da radi, oni dolaze u kontradikciju izmeÄ‘u svojih rijeÄi i djela. To djetetu sigurno neće promaknuti, ma koliko se roditelji u ovom sluÄaju pozivali na autoritet. Ako traže od djeteta odgovornost i savjesnost u radu, onda i same roditelje treba da krase te osobine. Umjesto zakljuÄka Da bi kod djeteta razvili radne navike, potrebu za radom i osjećaj odgovornosti, roditelji bi sami trebali da «posjeduju» sve navedeno. Osim toga, razvijajući radne navike kod djece, oni istovremeno mogu razvijati i vlastite radne navike koje će suprotstaviti navikama prekomjernog gledanja TV-a, igranja igara na sreću, bespotrebnom razgovoru i sl. Roditeljima treba da bude jasno da stalnim nagovaranjem djeteta da radi zadaću i uÄi dok oni gledaju televizor ili razgovaraju, neće postići efekat. Dijete će ih, pod utjecajem njihovog autoriteta posluÅ¡ati, ali će ono to raditi bezvoljno i pri tome će stalno misliti na ono Å¡to roditelji rade. Ako želimo da dijete obavlja svoje obaveze, onda u to vrijeme i oni sebi trebaju naći neki posao, kako bi dijete bilo svjesno da svi u kući, pa i ono, rade. Ako roditelji žele da kod djeteta razviju naviku Äitanja knjiga, najbolje će to postići ako i sami budu Äitali knjige u slobodno vrijeme ili pred spavanje. Samo liÄnim primjerom, odnosno, odgovornim odnosom prema radu, roditelji mogu kod djeteta razviti potrebu i ljubav prema radu. Radne navike koje dijete stekne od malena, osnova za dalje formiranje u Å¡koli i kao takve ostaju kroz cijeli život. Osim toga, radne navike pomažu razvijanju fiziÄke snage djeteta, izoÅ¡travaju njegove intelektualne snage i sposobnosti, jaÄaju njegovo strpljenje i volju Äime ono postaje vrijednije i sposobnije za snalaženje u novim životnim situacijama. Navikavanje djeteta da na svakodnevno obavljanje radnih obaveza doprinosi oblikovanju njegovog karaktera i sposobnosti, te razvija svjesnost o korisnosti rada. Time ćemo postaviti i osnovu njegovom moralnom liku, odnosno razvijanju osobina požrtvovanosti, odvažnosti, marljivosti, Å¡to je preduslov uspjeÅ¡nosti života i rada svakog pojedinca. Izvor: http://www.deteplus.rs
|
|
|
|