leona81 -> RE: Obicaji i Danasnjica... (15.2.2010 13:44:15)
|
ObiÄaj da se djetetu veže crveni ili crni konÄić oko ruke potjeÄe od Turaka a cilj mu je da mlado biće zaÅ¡titi od uroka ili nazara.Prema vjerovanju turskog naroda crvena i crna boja imaju moć da „upiju“ u sebe svu zlokobnost urokljivih oÄiju. KlasiÄna upotreba konca u narodnom vjerovanju jeste da zaÅ¡titi novoroÄ‘enÄe tokom prvih Äetrdeset dana od uroka.Ponekad se stavlja obiÄan komadić crvenog konca dok je u drugim sluÄajevima takav konÄić podvrgnut tretmanu nauÄavanja ili ponavljanja izvjesnog broja odreÄ‘ene molitve da bi se njegova snaga ojaÄala. Mudre stravarke su ovu praksu zaÅ¡tite koncem usavrÅ¡ile i, može se konstatirati razradile, te se krenulo dalje proÅ¡irujući njenu moć.Vezajući Ävorove na koncu stravarka bi simboliÄno „vezala“ sve duÅ¡manske ruke i oÄi kako ne bi mogle da nanesu zlo.Hamajlije od konca su kod bosanskih stravarki veoma popularne i cjenjene te se izraÄ‘uju na nekoliko naÄina.No, metod je isti.Radi se, naime, o uÄenju odreÄ‘ene sure ili ajeta pri Äemu se na koncu veže Ävor. Faladžinica Fatima K.to Äini tako Å¡to na crnom koncu naÄini 90 Ävorova.Prije nego Å¡to će vezati Ävor prouÄi Ajetul Kursi.Ovakva tehnika izrade zaÅ¡tite prije svega zahtjeva mir, koncentraciju i odreÄ‘eno vrijeme.Kada zavrÅ¡i vezivanje Ävorova taj konac omota oko komadića tisovine.Tako napravljena hamajlija Äuva nosioca od svakog zla i sihira, može se staviti i u auto kako bi Å¡titila od nezgode na putu.Žene ovu hamajliju, izmeÄ‘u ostalog, nose iz razloga da budu dominantnije u braku. Jedna druga stravarka Ziba KovaÄević pri izradi zaÅ¡titne hamajlije, koja se nosi kao narukvica, prouÄi Äetrdeset i jednu dovu iz Äasnog Kurana, uz koju Äesto daje i komadić tisovine. -Tisovina je drvo zaÅ¡titnik od zla i dobro bi bilo da ga svako ima uza se, objasnila je jedne prilike ova stravarka. Na konac se ne mora uvijek uÄiti neÅ¡to iz Kurana već se na drugi naÄin, po kazivanju pojedinih stravarki, može doći do zaÅ¡tite.Uzima se dug konac kojim se provuÄe kroz ćefine mejita a onda se izvuÄe i rasjeÄe na pola.Jedna polovina se baci u vir neke rijeke a druga sveže u Ävor i nosi uza se.Ako se tako napravi, nosilac je siguran od svakog zla i neprijatelja. Da je kod BoÅ¡njaka ostalo dosta oÄuvanih turskih vjerovanja o uroku govore i nazivi koji objaÅ¡njavaju razne vrste uroka: „zazor“ tojest kada neko drugom zavidi, ureÄe iz ljubomore, „zaÄud“ ili ureÄenje zbog zadivljenosti neÄijom ljepotom, imovinom, stanjem,“presjek“, onda kada se neko urekne, najÄešće dijete, pa izgubi apetit i omrÅ¡avi.Zbog toga stare nene konstatiraju kako ga je neko „nasjek'o“, „presjek'o“.Posebno opasan je urok zvan "prostril" od kojeg novoroÄ‘enÄad može i umrijeti... izvor havale.blogger.ba
|
|
|
|