Blue rose RR -> Djeca i čitanje (26.3.2013 12:33:50)
|
"Mogu li roditelji pomoći maloj djeci da jednog dana nauče čitati? Da! Roditelji su prvi učitelji svojoj djeci i mogu podržati razvoj jezičnih sposobnosti svog djeteta tako da ono, kako raste, razvija dobre vještine čitanja i užitak u čitanju. Učenje čitanja je vještina koja se dugo razvija i počinje još dok su djeca vrlo mala. Kao što možete pretpostaviti, podučavanje malog djeteta različito je od podučavanja čitanja starijeg djeteta. Mala djeca prvo počinju učiti o čitanju učeći govoriti i razumijevati jezik – u biti, učeći komunicirati s drugima. Roditelji odgovaraju na komunikaciju svog djeteta i tako pomažu izgradnji djetetovih jezičnih sposobnosti. Čim djeca čuju jezik, počelo je njihovo usmjeravanje prema pismenosti. Istraživanja pokazuju da djeca koja tijekom prvih godina života čuju mnogo riječi i koja su aktivno uključena u komunikaciju imaju bolje rezultate na testovima znanja i vještina u osnovnoj školi nego djeca koja nisu bila tako bogato izložena jeziku. Postoji mnogo različitih stvari koje roditelji mogu činiti sa svojom djecom da im pomognu razviti osnovne jezične i komunikacijske vještine koje će ih pripremiti za učenje čitanja. ZA MANJU DJECU Razgovarajte sa svojim djetetom dok ga hranite, kupate ili presvlačite Jezik je temelj razvoja čitanja, stoga su vrlo važne prigode koje roditelji imaju da razgovaraju sa svojom djecom – dok ih hrane, kupaju i presvlače. Kada govorite svome djetetu tijekom dana, stvarno mu dajete dvostruku nagradu! Učite ga jeziku i stavljate mu na znanje da je on važna osoba za komunikaciju. Govorite ili pjevajte jednostavne pjesmice To daje djeci mogućnost da predvide "što dolazi sljedeće", što je vrlo važan dio razvoja pismenosti. Ponudite djetetu slikovnice Knjige sa slikama namijenjene maloj djeci pružaju mogućnost da ona počinju doživljavati neovisna iskustva s materijalom za čitanje. Jednako tako, čitanje slikovnice daje djetetu rani pristup književnosti, zadovoljstvo fizičkog kontakta i mogućnost doživljavanja čitanja kao pozitivnog iskustva. ZA NEŠTO VEĆU DJECU Neka uz pomoć knjiga djeca uče pitati i odgovarati Vrlo brzi razvoj i mnoštvo pitanja koja djeca postavljaju (tko?, što?, gdje?, kako?) pružaju mnogo prilika da roditelji upotrijebe knjige kako bi pomogli djeci da postave pitanja i odgovore na njih. Dok djeci čitaju knjige, roditelji mogu postavljati pitanja koja će djetetu pomoći da uvježba novo što uči («Kako kaže krava?»), da nauče nešto o uzroku i posljedici («Što će se dogoditi?»), te razviju vještine razvrstavanja i organiziranja. Komentirajte stvari koje se događaju oko Vašeg djeteta tijekom cijelog dana Odrasli pomažu djeci da obrade događaje oko njih tako da ih komentiraju: «Pitam se tko ovdje živi?», «Što nam ovaj znak kaže, što moramo učiniti?», «Gdje je mlijeko za doručak?», «Zašto je ovo mokro?». Ohrabrite svoje dijete da upotrebljava bojice, flomastere i olovke Djeca postupno razvijaju vještine fine motorike koje su im nužne za držanje i uporabu pribora za pisanje. Zbog toga što je pisanje dio iskustva pismenosti, pružanje djetetu iskustva nadziranih aktivnosti pisanja i crtanja nije samo važno, već i zabavno, jer djeca istražuju svoj pristup životu «Ja to radim sam!». ZA PREDŠKOLCE Stvorite okružje bogato tiskanim materijalima Predškolci su vrlo svjesni znakova i simbola koji predstavljaju njihovo ime, godine, mjesto gdje žive, materijale koje upotrebljavaju i druge aspekte njihovog svakodnevnog iskustva. Roditelji mogu naviknuti svoju djecu da čitaju i pišu pokazujući im javne znakove (prometne znakove, oglasne ploče, oznake na vratima itd.), tražeći njihovu pomoć u pisanju popisa namirnica i igrajući organizirane (abecedni Bingo) i spontane igre ("Ajmo potražiti slovo B"). Iskoristite kupnju namirnica da potaknete čitanje Premda odlazak u kupovinu s malim predškolcem može biti zahtjevan, potraga za određenim namirnicama ili proizvodima određenih proizvođača stvara prilike da djeca nauče "čitati" pakiranja i različite natpise. Iskoristite pripremanje obroka da bi poticali čitanje "Čitanje" recepta, napisanog ili nacrtanog, pomaže predškolcu da nauči orijentaciju slijeva na desno koja je važna za iskustvo čitanja. Djeca također mogu povezati pisani jezik s naputka za pripremu jela s pravim namirnicama, što im pomaže da shvate vezu između pisanog materijala i objekata koje pismo predstavlja. Prve godine djetetovog života pružaju roditeljima mnogo divnih prilika da potiču jezične i komunikacijske vještine svog djeteta. Kroz jednostavna, svakodnevna iskustva s jezikom i s toplim, brižnim skrbnicima, vrlo mala djeca će početi učiti radost komuniciranja, izmjene ideja i misli, kao i pisane riječi." Izvor:www.centar-logos.com
|
|
|
|