dipl.defektolog
|
Razvoj motorike od 2.- 6. godine života Dvogodišnje dijete hoda, trči, ide uz i niz stepenice, penje se po namještaju, otvara vrata, ima razvijen pincetni hvat, dobro se služi kašikom. Znatiželjno je, sve ga zanima, zapitkuje, želi saznati imena stvari iz svog okružja. Pita jasno: „Šta je to?“, ili ima svoj osmišljen rječnik kao npr. „Zašto vava ima fufu?“ (zašto auto ima svjetla). Njegovo istraživanje svijeta mora biti pod nadzorom, jer trčkaranjem amo-tamo, izvlačeći ladice, prazneći police, „spremajući stvari“, lako se može dogoditi da uleti u za njega opasne situacije. Stoga sve ono što je i što bi eventualno moglo biti opasno za bebu treba maknuti iz njegova vidokruga i staviti izvan mogućnosti njegova dohvata. Dvogodišnjak je stekao preciznost pokreta, može vući okomite i horizontalne linije, a umije šarati i kružno. On s lakoćom okreće jednu po jednu stranicu knjige, rado „čita“ tako da od jedne stranice postane više njih. Skida čarapice, a pri oblačenju sam pronalazi svoje rukave. Veselo brblja u rečenicama po tri riječi, a subjekti tih rečenica je često „mene“ ili njegovo ime. To je vrijeme kad je dijete već upoznalo „tutu“, zna je tražiti ili bar ponuđenu „tutu“ prihvaća za „upotrebu“. No katkad hoće biti „veliko kao mama i tata“ i hoće na „veliku tutu“ (WC s uloškom za bebe). Zapravo je vrlo važno da dijete ima adekvatne modele koje prati u svemu pa i u svladavanju kontrole fizioloških potreba na prihvatljiv i socijalan način. HOD U trećoj godini života dijete poznaje svoju tjelesnu shemu, naučilo je uskladiti svoje kretnje. Ono hoda tako da u času dodira noge s podlogom teret prenosi od pete na prednju trećinu stopala (hod peta – prsti), nakon čega se noga odvaja od podloge. Poboljšanje osjeta ravnoteže postaje evidentno. Dijete postaje sigurnije u svojim kretnjama. Njegov napredak tijekom tog razdoblja pokazuje niz činjenica. Tako npr. s 26 mjeseci dijete može nositi stolicu držeći je svojim rukama prislonivši je na bedra, a s 30 mjeseci može hodati između dvije linije razmaknute dvadesetak centimetara. Dvo i pol godišnje dijete može trčati i poskakivati na prstima. Ono na trenutak može samo stajati na jednoj nozi. U to vrijeme počinje samostalno osvajati svijet svojim prvim prijevoznim sredstvom – triciklom, što je odlična vježba ravnoteže. Trogodišnjak se vješto penje stepenicama izmjenjujući nožice. On može stajati sa skupljenim petama, a i skočiti tako. Kratko stoji na jednoj nozi. On se može podići iz čučećeg položaja i držati ravnotežu na svojim prstima. Njegova položajna kontrola je s tri godine tako razvijena da može hodati i trčati na prstima, pravolinijski hodati te ići i unazad. Ono može uhvatiti veliku loptu sa rukama ispruženim naprijed bez gubljenja ravnoteže. U dobi od četiri godine ono stiče snagu i lakoću u korištenju svojih nogu. U toj dobi pokazuje veću mobilnost od trogodišnjaka i bolje koordinira pokrete dijelova tijela u nezavisnim aktivnostima. Izvodi razne majstorije koje zahtijevaju finu ravnotežu i uživa pri tome. Ono dobro balansira na svojim prstima, može skakutati skupljenih nogu, hodati, a i skočiti tako s male uzvisine do oko pola metra. U to vrijeme u mogućnosti je nositi čašu vode bez prolijevanja. Hvata veliku loptu ručicama lagano savijenim u laktovima. Također pokušava zauzeti položaj za udarac ili bacanje kao stariji. Trči različitim brzinama i može izbjeći oštre kutove te krenuti i zastaviti se brzo. U petoj godini je u stanju poskočiti na jednoj nozi 4 – 6 koraka, a s pet godina može procupkati na jednoj nozi udaljenost od oko pet metara te nadugo hodati na prstima. Ono može dugo stajati na jednoj nozi, igrajući se „rode“. Njegovi koraci pri hodu i trčanju postaju duži nego kod djeteta od četvrte godine. Ono može skočiti u dalj i do 80 cm, šutnuti loptu i do 4 m daleko, pretrčati 30 m za manje od 10 sekundi, spretno poskakivati itd. Prateći pokreti ruku u hodu javljaju se od pete godine (dok su godinu dana ranije naizmjenični pokreti ruku rijetki). U dobi od šest godina može učiniti sve što i s pet godina samo bolje, tako da pretrči 30 m za manje od 9 sekundi, skoči u dalj do 100 cm, a loptu može šutnuti i do 6 metara daleko. Također može skakutati na jednoj nozi više i duže (13 - 16 puta, a s pet godina 9 - 10 puta, s četiri godine 4 - 8 puta). Šestogodišnjak je dijete spretno i okretno, primjerene snage što mu omogućuje trčanje, skakutanje, igru i puno toga što čini radost življenja. Zapamtite da: trogodišnjak - može stajati skupljenih peta i skočiti tako - umije čučati i pridići se iz tog položaja održavajući ravnotežu na nožnim prstima - hoda tako da u času dodira noge s podlogom teret prenosi od pete na prednju trećinu stopala (hod peta – prsti) - se penje po stepenicama izmjenjujući noge - kratkotrajno stoji na jednoj nozi - vozi tricikl - gradi toranj od devet kocaka - imitira gradnju mosta s tri kocke - crta četverokute i krugove, imitira crtanje križa - nalijeva vodu u čašu s obje ruke bez prolijevanja - pomaže pri oblačenju (otkopčava gumbe, oblači cipele) - se sam hrani - sam pere ruke - recitira jednostavne ritmične stihove - zna svoju dob - zna da li je dječak ili curica - puno pita - se igra s drugom djecom uglavnom „paralelno“, ali se počinje javljati izmjena reda i igračaka četverogodišnjak - skakuće na jednoj nozi - skakuće s dvije skupljene noge - trči različito brzo i može izbjeći oštre kutove te krenuti i zaustaviti se brzo - koristi makaze da izreže sliku - zakopčava odjeću - imitira konstrukciju „ulaza“ od pet kocaka - drži olovku s tri prsta (kažiprst i srednjak s jedne strane, a palac s druge strane olovke) - kada mu se kaže može kažiprstom dotaknuti nos - kopira križ i kvadar, prepoznatljivo crta čovjeka - razlikuje linije po dužini (kraća, duža) - govori rečenicu od četiri riječi - priča priču - počinje se orijentirati u vremenu petogodišnjak - može dugo stajati na jednoj nozi - pri hodu se javljaju prateći pokreti ruku (rijetko se vidi u četverogodišnjaka) - može procupkati na jednoj nozi i do pet metara - protrči 30 metara za manje od 10 sekundi - skače u dalj do 4 m udaljenosti - pri hvatanju (lopte npr.), više se koristi šakama nego rukama u cijelosti - u igri može koristiti obje ruke nezavisno jednu od druge - zavezuje vezice na cipelama u mašnicu - crta trokut prema kopiji - oblači se i svlači - razlikuje predmete po težini - imenuje četiri boje - tačno broji kovani novac do 10 - igra se domaćinskih igara i u igri traži i igra zamišljene uloge šestogodišnjak - može učiniti sve što i petogodišnjak ali bolje, brže i tačnije - pretrči 30 m za manje od 9 sekundi - skače u dalj i 100 cm - šuta loptu do šest metara u dalj - označava način upotrebe nekog predmeta - razlikuje lijepo i ružno, jutro i večer, orijentira se u danima sedmice
|